تکنولوژی به سرعت پیشرفت می‌کند و با بالا رفتن کیفیت دوربین‌های دیجیتالی، هر روز این سوال بیشتر برای ما مطرح می‌شود که چه زمانی تلفن‌های همراه خواهد توانست جای دوربین‌های حرفه‌ای را بگیرد؟ جواب شاید در مگاپیکسل‌ها نهفته باشد.

وقتی دوربین تلفن همراهم را با اولین دوربین DSLR که خریداری کردم از نظر مقدار پیکسل‌ها مقایسه می‌کنم، مگاپیکسل‌های بیشتری را در تلفن هوشمند می‌بینم. با پیشرفت تکنولوژی سنسورهای نوری می‌توانند تصاویر را با وضوح بالاتر و بالاتری ذخیره کنند، اما این میزان تا چه اندازه مناسب خواهد بود و چه زمانی مگاپیکسل به مقدار آرمانی خود خواهد رسید.

مسابقه‌ی اعداد

در صنعت بازاریابی نسبت دادن مگاپیکسل بالاتر به دوربین، به معنای قوی‌تر بودن آن محصول نسبت به رقیب در ذهن خریدار تلقی می‌شود، اما وقتی نوکیا دوربین ۴۱ مگاپیکسلی را در تلفن همراهش معرفی کرد بسیاری از عکاسان حرفه‌ای که از Canon 5D Mk III با ۲۲ مگاپیکسل یا Nikon D810 با ۳۶ مگاپیکسل استفاده می‌کردند، آن را یک فریب تبلیغاتی به حساب آوردند. تنها دوربین‌های دیجیتالی که تاکنون توانسته‌اند پیکسل‌های بیشتری نسبت به تلفن‌همراه داشته باشند Hasselblad H5D –50c با ۵۰ مگاپیکسل و همچنین Hasselblad H5D–200c بوده‌اند که به صورت نرم‌افزاری تصاویر ۲۰۰ مگاپیکسلی ذخیره می‌کند. البته قیمت دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی هسل‌بلاد رقم دست نیافتنی ۳۶ هزار دلار است.

بیلبوردها

دلیل اصلی خرید DSLR با مگاپیکسل بالا امکان گرفتن تصاویر با کیفیت و جزئیات بیشتر، رنگ‌های طبیعی و بهبود در دریافت نور از محیط است. با مقایسه‌ی تصاویر گرفته شده توسط دوربین‌های DSLR و تلفن همراه، متوجه تفاوت در زیبایی این تصاویر خواهید شد. چرا؟ به دلیل آن که دوربین‌های DSLR برای به تصویر کشیدن مناظر بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی و مجلات ساخته شده‌اند. این دوربین‌ها تصاویر را به شکل قابل ملاحظه‌ای بهتر از دوربین تلفن‌های هوشمند ذخیره می‌کنند.

اما اگر قرار باشد تصویری را در برگه‌ای کوچک چاپ کنید یا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، برای چشم غیر مسلح تفاوتی بین تصویر ۸ مگاپیکسلی یا ۸۰ مگاپیکلسی قابل تشخیص نخواهد بود. از این مطلب می‌توان نتیجه گرفت تلفن‌هایی مثل نوکیا که از سنسور با وضوح بالا استفاده می‌کنند، برای عکاسان ارزش زیادی نخواهند داشت زیرا هیچ عکاسی از تلفن همراه برای گرفتن تصویر روی جلد مجلات یا بیلبردها استفاده نمی‌کند.

اندازه‌ی سنسور

البته مگاپیکسل تنها عامل مشخص کننده‌ی کیفیت تصاویر نیست. تلفن‌های همراه نسبت به دوربین‌های حرفه‌ای فضای بسیار محدودتری را برای قرار دادن سنسور در اختیار دارند. آن‌ها باید از سنسورهای کوچک استفاده کنند. سنسور کوچک‌تر به معنی آن است که هر پیکسل از سنسور نیز باید به همان نسبت کوچک بشود که نتیجه‌ی آن افزایش نویز و کاهش دقت تصاویر خواهد بود. در DSLR ها به خاطر استفاده از سنسورهای بزرگ‌تر و حرفه‌ای‌تر، دریافت نور بسیار بیشتر از تلفن‌های همراه است و از این بابت تصاویر دقیق‌تری ثبت می‌شود.

در حقیقت عوامل موثر در عکاسی مانند کیفیت لنز و گشودگی دیافراگم ربطی به مگاپیکسل‌ها پیدا نمی‌کنند. گشودگی دیافراگم نه تنها میزان نوری که از طریق لنز به دوربین وارد می‌شود را کنترل می‌کند بلکه در کنترل میزان عمق تصویر و محدوده‌ای که در نقطه‌ی فوکاس قرار خواهد گرفت موثر خواهد بود. دوربین‌های DSLR به لطف لنزهای قوی قادرند تا به تصاویر عمق مناسبی داده و سوژه را از پس‌زمینه جدا کنند. در این حالت پس زمینه تار می‌شود تا سوژه مشخص شود.

لنز تلفن‌های همراه هیچ کدام از این قابلیت‌ها را ندارند. آن‌ها با همان میزانی که از قبل در کارخانه طراحی شده‌اند باقی خواهند ماند. به دلیل استفاده از لنز کوچک عمق منظره‌ی آن‌ها همواره بزرگ خواهد بود پس تصاویر گرفته شده با آن‌ها فاقد عمق که یکی از مهمترین عوامل ایجاد زیبایی و تونالیته در تصاویر است، خواهد بود. البته امکان این که تصاویر زیبایی با تلفن همراه انداخته شود وجود دارد اما این کار به شانس زیادی بستگی دارد. در عوض عکاسی با دروبین حرفه‌ای و چندین لنز مختلف تسلط کاملی از صحنه را برای عکاس به وجود می‌آورد.

با در نظر گرفتن تمام این حقایق در بسیاری از مواقع عدد مگاپیکسل بالا نقش زیادی در گرفتن تصاویر زیبا بازی نمی‌کند. برای نمونه ۳ تصویر زیر را با هم مقایسه کنید. یکی از آن‌ها به وسیله‌ی دوربین ۴۱ مگاپیکسلی نوکیا ۱۰۲۰ گرفته شده است، یکی به وسیله‌ی دوربین ۸ مگاپیکسلی آیفون 4s و تصویر اول که با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی Canon 5D گرفته شده است. در یک صفحه‌ی اینترنتی تشخیص این که وضوح سنسور کدام تصویر بالاتر بوده غیر ممکن است، اما شما هم با من مواقق هستید که تصویری که با دوربین DSLR ثبت شده بسیار زیباتر از تصاویر گرفته شده با تلفن همراه است. اگر بدنبال تصاویر مقایسه‌ای بیشتر هستید به مقالات اختصاصی زومیت با عناوین «مقایسه دوربین HTC One M8 با Xperia Z2، Galaxy S5 و LG G2» و «مقایسه دوربین گلکسی S4 با لومیا 920، آیفون 5، One و اپتیموس جی» مراجعه کنید.

خروجی سایت