دوربین های عکاسی همانقدر توانا هستند که صاحبانشان تخصص دارند، اما اگر بخواهید عکس های فوق العاده بگیرید نیازی به طی نمودن دوره های آموزشی پیشرفته ندارید. در ادامه 5 توصیه مهم و ارزشمند عکاسی را آموزش خواهیم داد که با بکارگیری آنها می توانید آثار شگفت انگیزی خلق کنید. این راهنما برای افرادی که با دوربین معمولی موبایل خود عکاسی می کنند تا عکاسان مبتدی که از دوربین های DSLR استفاده می کنند، کاربرد دارد.

برای اینکه یک اثر حرفه ای خلق کنید، قبل از عکس گرفتن حتما بیاندیشد!

به نظر می رسد گرفتن چندین عکس و انتخاب بهترین آنها ایده جالبی باشد اما بعضی اوقات وقتی حافظه دوربین را به کامپیوتر خود متصل می کنید تا شاهکارهای خود را مشاهده کنید متوجه می شوید که حتی یکی از هزاران عکسی که از یک سوژه گرفته اید آنچه که می خواستید نشده است! معمولا گرفتن چندین عکس تکراری کار اشتباهی است، مگر اینکه قبل از عکاسی فرصت کافی برای فکر کردن نداشته و مجبور باشید سریع عمل کنید. اگر به جای فشار دادن پشت سر هم دکمه شاتر دوربین و گرفتن عکس های شانسی، قبل از عکاسی تامل کنید مطمئنا نتیجه بهتری خواهید گرفت.

ترکیب بندی و آرایش تصویر

رایج ترین تکنیک آرایش تصویر، قانون یک سوم (Rule of Thirds) نام دارد. در این روش شما فریم عکس را به 9 مربع یک اندازه که ترکیبی از سه مربع عمودی و سه مربع افقی است تقسیم می کنید. تقاطع این مربع ها همانطور که در تصویر نیز مشاهده می کنید، 4 نقطه اصلی را تشکیل می دهند که معمولا انسان در اولین نگاه به این قسمت عکس توجه می کند. پس شما می بایست سوژه مورد نظر خود را در این قسمت تصویر جای دهید. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، بین دو چشم سوژه عکس دقیقا برروی یکی از تقاطع ها که توسط ستاره مشخص شده قرار گرفته است.

روش دیگری که برای تنظیم فریم عکس و موقعیت درست سوژه می توانید بکارگیرید، روش حلزون فیبوناچی (Fibonacci Spiral) است. در این روش یک شکل حلزونی را برروی صفحه فریم، تصور کنید و همانطور که در تصویر مشاهده می کنید سوژه مورد نظر خود را در حلقه کوچک حلزون قرار دهید. این دقیقا همان مکانی است که نظر ببینده را به خود جلب می کند.

اینها تنها چند توصیه ساده برای ترکیب بندی و چیدمان بهتر تصویر بودند اما در واقع ترکیب بندی عکس، پیچیده تر از قرار دادن سوژه در فریم است. چشم انداز، شیء به جای موضوع و یا پیغامی که شما قصد دارید توسط یک عکس بیان کنید همگی در ترکیب بندی یک عکس تاثیرگذار هستند. اما به هر حال امیدواریم این چند توصیه ساده به شما کمک کنند تا سوژه های خود را در جای مناسب تری از عکس خود قرار دهید.

طوری عکس بگیرید که منبع نور در پشت سر شما قرار گیرد

اگر تا به حال بطور مستقیم به منبع نور نگاه کرده باشید، حتما می دانید که علاوه بر حالت نامطلوبی که برای انسان اتفاق می افتد، امکان تشخیص و مشاهده اشیاء پیرامون نیز دشوار می شود. این حالت به "کور شدگی توسط نور شدید" نیز معروف است. این مشکل دقیقا در عکاسی نیز به وجود می آید. اگر شما طوری عکس بگیرید که منبع نور چه خورشید و یا نور مصنوعی در تصویر باشد نتیجه خوشایند نخواهد بود. همیشه سعی کنید در مکانی قرار گیرید که منبع نور در پشت شما قرار گیرد معمولا با یک جابجایی ساده می توانید این کار را انجام دهید. نتیجه کار نیز در مقایسه با زمانی که منبع نور مستقیما در فریم قرار داشته باشد کاملا متفاوت و متمایز خواهد بود. حال اگر منبع نور از پشت شما به سوژه عکاسی بتابد آنوقت نور علی نور خواهد شد.

در صفحه بعد عکس برداری در نور کم و محیط های تاریک، استفاده صحیح از فلش و تمیز کردن لنز دوربین را یاد خواهید گرفت.

خروجی سایت