فیس‌بوک از همکاری با شبکه های تلویزیونی  TF1 و+ Canal خبر داده است. بر اساس این قرارداد، فیس بوک اطلاعات دموگرافیک (سن، جنسیت، موقعیت مکانی و...) کاربران فیسوک  -که در فرانسه 26 میلیون تخمین زده می شوند–و بینندگان این شبکه که در این سایت به اظهار نظر در مورد برنامه های آنها می پردازند را به صورت بی نام در اختیار این شبکه‌ها می‌‌گذارد.بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا، قبلا نمونه هایی از این همکاری با شبکه های تلویزیونی امریکایی و بریتانیایی نیز داشته است.

فیس بوک که بالاخره به مسابقه ی تلویزیون اجتماعی قدم گذاشته است، این امکان را در اختیار گروه شبکه های TF1 و Canal+ قرار می دهد تا به اطلاعات مربوط به اظهار نظر کاربران فیس بوک در مورد برنامه‌هایشان دسترسی داشته باشند. استفاده بینندگان تلویزیون از شبکه‌های اجتماعی، این وسیله را از همیشه قوی‌تر و تعاملی‌تر و اجتماعی‌تر کرده است.

تجزیه و تحلیل پروفایل کاربران

به طور خاص، فیس بوک دو ابزارش را در اختیار این دو شبکه قرار می دهد: «بینش کلید واژه (Keyword Insight)» و «اطلاع رسانی عمومی (Public Feed)». اولین ابزار به شبکه های تلویزیونی این امکان را می دهد تا به تعداد نوشته های منتشر شده در حول یک موضوع دسترسی پیدا کنند. مثلا بینندگان یک سریال که در بحث در مورد آن شرکت می کنند، چه تعداد هستند، چه سنی دارند و چه جنسیتی و از کدام منطقه هستند و..

ابزار دوم نرخ گفتگوی در لحظه در مورد یک برنامه‌ی مشخص در حال پخش را در شبکه‌ی آنلاین مشخص می کند. فیس بوک قبلا این کار را در سپتامبر گذشته برای شبکه های تلویزیونی امریکایی ABC، NBC، FOX و CBS انجام داده است.

پروژه‌ی مذکور بر اساس پدیده‌ی جدید «تلویزیون اجتماعی (Social TV)» که همان بحث و اظهار نظر در مورد برنامه های تلویزیونی در شبکه های اجتماعی است، تعریف شده است. بر اساس تحقیقی که توسط Médiamétrie و Mesagraph انجام شده است، در فرانسه از هر پنج نفر، حداقل یک نفر تا به حال در مورد برنامه های تلویزیونی در شبکه های اجتماعی اینترنتی اظهار نظر کرده است. جامعه ی آماری این تحقیق، افرادی در محدوده سنی 15 تا 34 سال بوده‌اند. هدف فیس‌بوک ارائه ی شناخت بهتر از جمعیت متصل به هم، نوشته‌های منتشر شده ی آنها و اثراتشان است.

تاخیر در رقابت

در زمینه ی تلویزیون اجتماعی، فیس بوک سعی در رسیدن به رغیب اصلی و دیرینه‌اش، توییتر دارد. شبکه‌ی اجتماعی میکرووبلاگ نویسی توییتر، این کار را مدت‌هاست که آغاز کرده است. آنها تلویزیون را در مرکز مدل تجاری خود قرار داده اند و ابزارهایی برای شناسایی پست‌هایی که نویسندگانشان در هنگام تماشا یا در مورد برنامه‌های مورد علاقه‌شان می‌نویسند، طراحی کرده اند. کانال TF1 قبلا در ماه آگوست، همکاری مشترکی را با توییتر آغاز کرده است تا از نظرات 8 میلیون کاربر این شبکه اجتماعی در فرانسه غافل نماند. این شبکه تلویزیونی هم اکنون جزئی از برنامه ی «Amplify» توییتر است که قبلا شبکه های امریکایی Fox، Discover و Weather Channel به آن پیوسته بودند. این پروژه کاربرانی که برنامه های خاص را تماشا می کنند شناسایی کرده و به شبکه در تامین برنامه های مناسب آنان و تبلیغاتی که مورد توجه آنها قرار گیرد، کمک می کند.

فیس بوک هنوز ابزار مشابهی برای این کار ندارد، هرچند پتانسیل این پروژه را با داشتن 1.15 میلیارد کاربر فعال در ماه، کاملا در اختیار دارد. بر اساس تحقیقات تحلیل گران ارتباط شبکه های اجتماعی و تلویزیون، کاربران اینترنت، 5 برابر بیشتر از توییتر، در فیس بوک در مورد تلویزیون اظهار نظر می کنند.

خروجی سایت