مدیرعامل اپراتور فیبرنوری کشور از اتصال شبکه فیبرنوری به منازل 7 استان کشور در فاز نخست خبر داد و گفت: هم اکنون فاز آزمایشی این طرح در 3 منطقه قشم، ارس و مشهد در حال اجرا است.

محمدعلی رحماندوست  با اشاره به نیاز انسان به انتقال دیتا با سرعت بیش از 30 تا 40 مگابیت در ثانیه در آینده نزدیک اظهار داشت: تنها راه انتقال دیتا با حجم و سرعت بالا داشتن پهنای باند بالا است که بدون کشیدن فیبرنوری امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه فیبرنوری تمامی محدودیتهای ارسال دیتا و اطلاعات را از بین می برد، ادامه داد: در پروژه اتصال فیبرنوری در منازل، برنامه ریزی برای 50 سال آینده صورت گرفته است تا مردم بتوانند از این فناوری استفاده مفید ببرند.

مدیرعامل اپراتور ایرانیان نت با اشاره پیشی گرفتن کشورهای همسایه در پروژه اتصال فیبرنوری منازل – FTTH – گفت: هم اکنون رشد فیبرنوری در کشورهای منطقه مانند عربستان 90 درصد است و کشورهای عراق، سوریه و مصر نیز در این بخش از ایران جلوتر هستند؛ همچنین ضریب رشد این تکنولوژی در چین 62 درصد را نشان می دهد.

رحماندوست با تاکید بر مشکلات سرمایه ای که باعث عقب افتادن کشور در پروژه های ارتباطی شده است، افزود: برای مثال اپراتور چاینا تله کام در چین، قرار است در مدت 2 سال 15 میلیون کاربر داشته باشد و این درحالی است که به دلیل مشکلات ناشی از سرمایه، ما در 8 سال باید 8 تا 10 میلیون کاربر جذب کرده و سرویس دهیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از استانهای کشور از ما درخواست کشیدن فیبرنوری و اتصال این سرویس را داشته اند، ادامه داد: فاز آزمایشی این طرح در مشهد، قشم و ارس در حال اجرا است.

مدیرعامل اپراتور چهارم فیبرنوری کشور با تاکید براینکه به دنبال جذب سرمایه گذاری در این پروژه هستیم، تصریح کرد: وارد مذاکره با استان های قم، تبریز، شیراز، اصفهان، البرز، یزد، اهواز و قزوین شدیم تا نحوه پیاده سازی و طراحی این پروژه را در فاز نخست در این استانها داشته باشیم.

وی در مورد برنامه زمان بندی این پروژه نیز تاکید کرد: پروانه اپراتور فیبرنوری در دی ماه سال 91 صادر شده است و براساس آن باید بعد از 24 ماه یک میلیون مشترک در 7 شهر اصلی تهران، کرج، شیراز، تبریز، اصفهان و مشهد و قم داشته باشیم که در این راستا و طبق زمان بندی بعد از 18 ماه از دریافت پروانه، کار واگذاری را آغاز خواهیم کرد؛ به این ترتیب کل اجرای این پروژه در سال 93 خواهد بود.

خروجی سایت