۱۵سال قبل این استارتاپ کوچک را کسی نمی‌شناخت اما انگار تقدیر بر این بود که این شرکت کوچک ناگهان به یکی از غول‌های تکنولوژی بدل  شود.

 هر چند گوگل از ۱۵ سال قبل شکل گرفت اما از نظر تکنیکی این شرکت دامنه اینترنتی Google.com را در ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۷ یعنی حدود ۱۶ سال قبل ثبت کرده است. حالا بهتر است حقایقی را درباره این شرکت ۱۵ ساله بدانیم: 

۱ - زمانی که گوگل در سال ۱۹۹۸ پا به اینترنت گذاشت ۲۶ میلیون صفحه را ایندکس کرده بود الان ولی تعداد صفحه‌های ایندکس شده گوگل به ۶۰ تریلیون صفحه می‌رسد.

۲- در سال ۱۹۹۸ گوگل روزانه ۱۰ هزار بار جست و جو را ثبت می‌کرد اما امروزه این شرکت بیش از ۱۰۰ میلیارد جست و جو را هر ماه پاسخ می‌ٔدهد. 
 
۳- نخستین کسی که در گوگل مشغول به کار شد در سال ۱۹۹۸ بود ( احتمالا بعد از سرگئی برین و لری پیج) . این شرکت در سال ۲۰۰۴ ( چند ماه قبل از عرضه عمومی سهام)  دقیقا ۱۹۰۷ نفر نیرو داشت. این شرکت امروز ۴۴ هزار و ۷۷۷ نفر کارکنان دارد. 
۴- اولین Google Doodle در سال ۱۹۹۸ منتشر شد که لری پیج و سرگئی برین را در حال شرکت در یک فستیوال موسیقی نشان می‌داد. تا به امروز بیش از هزار  Google Doodle روی این سایت منتشر شده که مورد  علاقه بسیاری از مردم هم هست. 
 
۵- اولین خرید گوگل در سال ۲۰۰۱ رخ داد موقعی که این شرکت Deja.com را که یک سرویس گفت وگو بود را خرید. تا به امروز این شرکت بیش از ۱۰۰ شرکت را خریداری کرده و به خود ملحق کرده است. 
 
۶- زمانی که گوگل در ۱۰ اگوست ۲۰۰۴ سهام خود را به بازار عرضه کرد قیمت هر سهم آن ۸۵ دلار بود. روز جمعه‌ای که گذشت قیمت هر سهم گوگل ۸۷۴ دلار بود که حدود ۱۰ برابر بیشتر است. 
 
۷ - روزی که گوگل سهام خود را عرضه عمومی کرد ارزش بازار این شرکت ۲۳ میلیارد دلار بود. هم اکنون ارزش بازار گوگل ۲۹۰ میلیارد دلار است. 
می‌شود
 
۸- درآمد گوگل در سال ۲۰۰۳ بالغ بر ۹۶۱ میلیون دلار بود. در سال ۲۰۱۲ این شرکت ۵۰ میلیارد دلار در سال درآمد را گزارش کرده است. 
 
۹ - لری پیج و سرگئی برین در سال ۱۹۹۸ اکانت بانکی گوگل را با چک ۱۰۰ هزار دلاری بنیانگذار سان‌مایکروسیستمز افتتاح کردند. آن‌ها حالا هر کدام به تنهایی ۲۳ میلیارد دلار در حساب بانکی خود دارند. 
 
۱۰ - گوگل اندروید را در سال ۲۰۰۵ خرید. هما کنون یک میلیارد دستگاه مبتنی بر اندروید در جهان فعال است و ۵۰ میلیارد اپلکیشین دانلود شده است. 
 
۱۱- در سال ۲۰۰۷ گوگل برای اولین بار سرویس نمای خیابان خود را فعال کرد. امروزه این سرویس حدود ۶ میلیون مایل خیابان در ۳۰۰۰ شهر در ۵۲ کشور جهان را پوشش می‌دهد. 
 
۱۲ - گوگل شبکه اجتماعی  گوگل پلاس را ۲ سال پیش معرفی کرد. تا پایان سال گذشته تعداد اعضای این سرویس به ۵۰۰ میلیون کاربر رسیده که گفته می‌شود ۱۳۵ میلیون نفر اعضای فعال آن هستند. 
۱۳ - مرورگر کروم در سال ۲۰۰۸ توسط گوگل رونمایی شد. چهارسال بعد این مرورگر توانست اینترنت اکسپلورر را شکست دهد و عنوان محبوب‌ترین مرورگر را از آن خود کند. این مرورگر امروزه بیش از ۷۵۰ میلیون کاربر دارد. 
 
۱۴ - گوگل در سال ۲۰۱۱ حدود ۳۸ درصد از درآمد جهانی تبلیغات روی موبایل را در اختیار داشت. امسال پیش‌بینی می‌شود که این شرکت ۵۳ درصد درآمد جهانی تبلیغات روی موبایل را ( حدود ۸.۸ میلیارد دلار ) در اختیار داشته باشد. 
 
۱۵ - یوتیوب زمانی که توسط گوگل خریداری شد حدود ۲۰ میلیون بازدید کننده ماهانه در سال ۲۰۰۶ داشت . این سرویس ویدیویی حالا بیش از یک میلیارد بازدیدکننده درماه دارد که ۶ میلیارد ساعت ویدیو را هر ماه می‌بینند. 

خروجی سایت