زندگی در شهرهای بزرگ مشکلاتی نیز در پی دارد؛ شلوغی، ترافیک، آلودگی هوا و ... . با این اوصاف دسترسی به اطلاعاتی در مورد شاخص‌های کیفیت هوا بسیار لازم و ضروری است.

سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که ۹۰ درصد آنان در کشورهای توسعه‌یافته هستند. در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر این عامل جان خود را از دست می‌دهند، بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر به‌طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.

آلودگی هوا به طرق گوناگونی می‌تواند آثار زیان‌بار بلندمدت و کوتاه‌مدتی بر سلامت انسان‌ها بگذارد. تأثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است. آسیب‌پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایرین است. کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.

معمولاً میزان آسیب‌ها بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زیان‌بار دارد؛ یعنی مدت تماس با آلاینده‌ها و غلظت مواد شیمیایی. صدمات ریوی ناشی از هوای آلوده به اُزن، خطری است که هر ۳ نفر از ۵ نفر با آن روبه‌رو هستند.

متخصصان معتقدند موادی که از طریق هوای آلوده وارد محیط می‌شوند، دارای ترکیباتی هستند که باعث نابودی بافت‌های مختلف بدن خواهند شد. این رادیکال‌های آزاد، از طریق ریه، پوست، مخاط بدن، مخاط چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش، وارد و باعث تخریب تک‌تک سلول‌های بدن می‌شوند، در واقع تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن هنگام آلوده بودن هوا، افزایش می‌یابد و رادیکال‌های آزاد، به دلیل آن‌که اکسیژن‌ ناپایدار دارند، به دنبال جا و مکانی هستند که با یک سلول واکنش نشان دهند و آن را اکسید کنند.

راه حل، اطلاع از وضعیت آب و هوای شهر خودمان است. اگر در شهر‌‌های بزرگ ایران زندگی می‌کنید و در خطر آلاینده‌های هوا هستید، ابزار‌هایی وجود دارند که می‌توانند اطلاعاتِ شاخص‌های کیفیت هوا را در اختیار شما قرار دهند. متأسفانه در تهران، مشکل آلودگی هوا بیشتر از هر شهر دیگری شهروندان را تهدید می‌کند.

وب‌سایت Airnow با جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد غلظت آلاینده‌هایی مانند منواکسید کربن، اُزن، دی‌اکسید نیتروژن و دی‌اکسید کربن؛ شاخص‌های کیفیت هوای پاک، سالم، ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک را تعریف می‌کند.

سالم: افراد خیلی حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین را کاهش دهند.

ناسالم برای گروه‌های حساس: افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

ناسالم: افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کم کنند. افراد دیگر باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

بسیار ناسالم: افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از هرگونه فعالیت‌های فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند. افراد دیگر باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب کنند.

خطرناک: افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان نباید از منزل خارج شوند و فعالیت‌های خود را به حداقل برسانند. افراد دیگر باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین در خارج از منزل اجتناب کنند.

خروجی سایت