بازار خرید و فروش لپ‌تاپ طی هفته‌های اخیر با تغییر و تحولات چشمگیری از لحاظ عرضه کالاها مواجه بوده است.
تغییر و تحولاتی که بی‌شک به نوسانات نرخ دلار آزاد و کاهش قیمت‌ها در بازار طی یک ماه اخیر مربوط می‌شود.
البته این کاهش قیمت در حدی که در برخی سایت‌های خبری اعلام شده است (10 تا15 درصد) نبوده است. اما در هر حال، باعث بروز تغییراتی در فضای بازار کامپیوتر شده است.
محسوس‌ترین تغییری‌ که طی مدت اخیر در بازار کامپیوتر مشاهده شده است، رشد عرضه لپ‌تاپ‌های فوق ارزان با قیمت حدود یک میلیون تومان به بازار است.
لپ‌تاپ‌هایی که تا همین یک ماه قبل موجودی آنها تنها در حد دو تا سه مدل از یک برند خاص بود. ولی اینک موجودی این لپ‌تاپ‌ها در حدچشمگیری افزایش یافته است و در بازار شاهد عرضه این لپ‌تاپ‌های فوق‌ارزان با برندهای گوناگونی نظیر ایسر، آی بی‌ام لنوو، سامسونگ،اچ پی و... هستیم.
لپ‌تاپ‌هایی که در این بخش ما ضمن بررسی  بازار آنها به معرفی آنها خواهیم پرداخت. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این مطلب را بخوانید:
ظهور ناگهانی کمیاب‌های پرمخاطب در بازار لپ‌تاپ
تا همین چند ماه قبل اگر سراغی از لپ‌تاپ‌های یک میلیون‌تومانی که به شدت در بازار محبوب و نایاب بودند می‌گرفتید کمتر نشانی از آنها می‌یافتید.
اما طی یک ماه اخیر گویا به ناگاه موجودی این لپ‌تاپ‌ها در بازار افزایش یافته و شاهد عرضه نمونه‌هایی گوناگون در برندهای متنوع در بازار هستیم. اما با کمال تعجب مشاهده می‌شود که این لپ‌تاپ‌های فوق ارزان که از لحاظ کانفیگ در حد پایینی هستند بازار بی‌رونقی داشته و رونق مورد انتظار عرضه‌کنندگان را شاهد نیستیم.
گویا این محبوبیت به دلیل کمیاب بودن شامل حال لپ‌تاپ‌های فوق‌ارزان شده بود و حالا با تزریق این لپ‌تاپ‌ها به بازار محبوبیتی نزد خریداران ندارند.
محمد رمضان‌نیا یکی از فعالان بازار لپ‌تاپ در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید، طی یک ماه گذشته با ثبات تقریبی نرخ ارز آزاد و کاهش قیمت‌ها برخی از فروشندگان که لپ‌تاپ‌های ارزان و محبوب را انبار کرده و از فروش آنها به امید گران‌تر شدن خودداری می‌کردند، این کالاها را به بازار تزریق کردند. اما با تزریق این لپ‌تاپ‌ها در بازار با کاهش شدید تقاضا برای چنین لپ‌تاپ‌هایی مواجه شدند. 
این فعال بازار، علت اصلی کاهش محبوبیت این لپ‌تاپ‌ها را نسبت به قبل، عرضه نمونه‌های ارزان قیمت تبلت به بازار عنوان کرد.
در مقابل محجوب یکی دیگر از فعالان بازار لپ‌تاپ در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت،رشد تقاضا در بازار لپ‌تاپ‌های ارزان به هیچ‌وجه به دلیل تزریق نمونه‌هایی نیست که فروشندگان سابق بر این در انبارها احتکار کرده بودند. بلکه به دلیل کاهش قیمت‌ها در بازار است.
 به گفته این فعال بازار، طی مدت اخیر در پی کاهش نرخ دلار آزاد از رقم سه هزار و 200 تا 300 تومان به رقم حدود سه هزار تومان قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ در حدود 10 تا 15 درصدی کاهش یافته است.
 به این ترتیب یک لپ‌تاپ یک میلیون و 200 هزار تومانی اکنون با قیمتی در حدود یک میلیون و 50 تا یک میلیون و 100 و حتی گاه یک میلیون تومان به فروش می‌رسد.
این فعال بازار که معتقد است نگاه بدبینانه‌ای به بازار کامپیوتر و فروشندگان وجود دارد به «دنیای‌اقتصاد» گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که فروشندگان هر اقدامی کنند به ضررشان است. اگر کالا را ارزان کنند می‌گویند از ترس کاهش بیشتر قیمت‌ها آنچه را که تاکنون احتکار کرده بودند به بازار تزریق کرده‌اند. اگر قیمت‌ها را کاهش ندهند به گران فروشی متهم می‌شوند. 
به گفته این فعال بازار، در شرایط فعلی هم که کسبه قیمت‌ها را کاهش داده‌اند و در بازار شاهد رشد تنوع لپ‌تاپ‌های حدود یک میلیون تومانی هستیم به ما اتهام می‌زنند.‌
یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب کاهش کلی قیمت‌ها در بازار منجر به رشد تنوع لپ‌تاپ‌های فوق ارزان در بازار شده است به «دنیای اقتصاد» گفت: در حال حاضر تقاضا برای لپ‌تاپ‌های فوق ارزان چندان هم کم نیست و در بازار شاهد هستیم که این لپ‌تاپ‌ها از جانب دانشجویانی که به فضای کاربری بزرگ‌تری نسبت به تبلت نیازمندند یا برخی از کاربران خانگی لپ‌تاپ مورد توجه قرار گرفته است.
 
انتخاب بین لپ‌تاپ ارزان و تبلت‌
اگر چه برخی از فعالان بازار تبلت با اشاره به محبوبیت زیاد تبلت‌ها به ویژه نمونه‌هایی با میانگین قیمت 400 تا 700 هزار تومان از محدود شدن بازار لپ‌تاپ به ویژه نمونه‌های فوق ارزان خبر می‌دهند. اما فعالان بازار لپ‌تاپ می‌گویند: کاهش قیمت‌ها طی مدت اخیر به رشد تقاضا برای لپ‌تاپ‌هایی با قیمت حدود یک میلیون تومان منجر شده است.
در هر حال رقابتی بین تبلت‌های ارزان و لپ‌تاپ‌های فوق ارزان در بازار مشاهده می‌شود که موجب شده است خریداران را به این فکر بیندازد که به واقع خرید یک لپ‌تاپ فوق ارزان بهتر است یا یک تبلت میان‌قیمت.
در پاسخ به این سوال احمد نوریان یکی از فعالان بازار کامپیوتر که به عرضه تبلت و لپ‌تاپ می‌پردازد به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: این یک حقیقت است که تبلت‌ها عرصه را بر لپ‌تاپ‌ها تنگ کرده‌اند؛ اما واقعا برای برخی از کاربران همچنان لپ‌تاپ‌ها گزینه بهتری هستند تا تبلت‌ها.
به گفته این فعال بازار، برای کاربرانی که مشکل کار با دستگاهی با صفحه لمسی دارند استفاده از یک لپ‌تاپ به مراتب راحت‌تر است تا تبلت. برای کاربرانی که به کار با صفحه نمایش بزرگ علاقه‌مندی بیشتری دارند تا صفحه نمایش کوچک، استفاده از لپ‌تاپ مناسب‌تر است.
به گفته این فعال بازار، همچنین برای کاربرانی که به صفحه کلید متکی هستند، استفاده از یک لپ‌تاپ گزینه بهتری است تا تبلت. 
همچنین کاربرانی که تمایل دارند از دستگاه خود برای تماشای فیلم استفاده کنند، بهتر است از یک لپ‌تاپ صفحه بزرگ که نمونه‌های ارزان قیمت آن در بازار موجود است استفاده کنند.
در مقابل افرادی که به استفاده از دستگاهی کم حجم و سبک علاقه‌مندند بهتر است از تبلت‌ها استفاده کنند. این دستگاه‌های هفت اینچی سبک وزن با میانگین قیمت 400 تا 700 هزار تومان گزینه مناسبی برای این کاربران است.

خروجی سایت