سال نوی میلادی در راه است. با این اوصاف است که بسیاری از مردم دنیا خودشان را برای روزهای جدید، سال جدید و کارهای جدید و موفقیت‌های آینده آماده می‌کنند. 

درست به همین دلیل هم هست که بسیاری از فعالان و تجار به دنبال پیش‌بینی روندهای بازار در سال آینده برای تضمین موفقیتشان هستند. در این میان فعالان عرصه تکنولوژی هم که یکی از پر رونق‌ترین عرصه‌های تجاری این روزها است، به دنبال بهترین و موفق‌ترین روندهای تجاری تکنولوژی در سال 2014 هستند.  بسیاری معتقدند که بعضی از روندهای تجاری سال 2013 در عرصه تکنولوژی مانند رایانش ابری، انبوه اطلاعات، رونق بازار تبلت‌ها و اینترنت چیزها، به احتمال زیاد در سال آینده میلادی هم همچنان روند رو به رشد و موفقیت خود را ادامه می‌دهند.

 با این حال اما شرکت تحقیقات بازار IDC به تازگی به بررسی و پیش‌بینی بهترین و موفق‌ترین روندهای تجاری در عرصه تکنولوژی در سال آینده میلادی پرداخته است؛ روندهایی که می‌توانند باعث شوند بعضی فعالان این حوزه سودها و درآمدهای میلیارد دلاری به‌دست بیاورند. در اینجا می‌توانید با این روندها آشنا شوید:

مردم و شرکت‌ها در سال آینده 1/2 تریلیارد دلار در تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کنند: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده توسط موسسه IDC، میزان سرمایه‌گذاری جهانی در سال 2014 با رشد سالانه 5 درصدی به 1/2 تریلیارد دلار می‌رسد. مردم و شرکت‌ها قطعا همچنان به خرید موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها ادامه می‌دهند؛ بازاری که انتظار می‌رود در سال آینده رشد سالانه 15 درصدی را تجربه کند. شرکت‌ها همچنان به تقویت و ارتقای دیتا سنترهای‌شان ادامه می‌دهند و از سخت‌افزارهای جدیدی استفاده می‌کنند که کارآیی بهتری با دستگاه‌های موبایل داشته باشد. این شرکت‌ها به سرورها، دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات، شبکه‌ها، نرم‌افزارها و سرویس‌های مختلف نیاز دارند. تنها چیزی که احتمالا اغلب آنها نیازی به خرید آن نخواهند داشت، کامپیوترهای شخصی هستند. بر اساس پیش‌بینی کارشناسان IDC، درآمد بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در سال 2014 با کاهش سالانه 6 درصدی همراه خواهد بود.

کشورهای دیگر به جز اروپا و آمریکا به شکل حریصانه‌ای خریدهای تکنولوژی می‌کنند: مردم و شرکت‌ها در کشورهای در حال توسعه با سرعت قابل توجهی به خرید تکنولوژی‌های جدید در سال 2014 می‌پردازند. IDC پیش‌بینی کرده است که چهار کشور در حال توسعه برزیل، روسیه، هندوستان و چین در سال آینده تا 13 درصد بیشتر از امسال برای خریدهای تکنولوژی هزینه می‌کنند که در این میان چین سهم بیشتری خواهد داشت. این در حالی است که انتظار می‌رود کشورهای کم توسعه یافته یا در حال توسعه مانند کشورهایی در آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا برای اولین بار شروع به سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی می‌کنند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری کشورهایی به جز کشورهای اروپایی و آمریکا در عرصه تکنولوژی در سال آینده میلادی با رشد سالانه 10 درصدی به حدود 740میلیارد دلار می‌رسد که این میزان بیش از یک سوم کل میزان سرمایه‌گذاری جهانی در این عرصه خواهد بود. این روند رشد اغلب شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی یعنی بیش از 60 درصد آنها را هم در برمی‌گیرد و به رشد آنها در این سال کمک می‌کند.

تجارت باعث روان شدن سرمایه‌ها به سمت رایانش ابری می‌شود: سال 2013 سالی بود که شرکت‌ها بیشتر به سمت استفاده از سیستم‌های رایانش ابری یا کلاد تمایل پیدا کردند و انتظار می‌رود این روند در سال 2014 دنبال شده و به یکی از مهم‌ترین روندهای تجاری سودآور تکنولوژی در این سال تبدیل شود. IDC پیش‌بینی می‌کند که رایانش ابری در سال 2014 ارزشی در حدود 100 میلیارد دلار پیدا کند که این رقم در مقایسه با سال 2013 رشد بیش از 25 درصدی خواهد داشت. این میزان درآمد، سخت افزارهای مورد نیاز برای ارائه سرویس‌های رایانش ابری را هم شامل می‌شود.

آمازون و گوگل جنگ رقابتی جدیدی بر سر رایانش ابری را به راه می‌اندازند: رایانش ابری در سال آینده همچنین با نیاز صنایع و بخش‌های مختلف روند تخصصی‌تری هم پیدا می‌کند. کارشناسان IDC انتظار دارند سرویس‌های تحت وب شرکت آمازون با ارائه راهکارهای ویژه برای توسعه‌دهندگان و بنگاه‌های تجاری در این زمینه پیشرو باشد. این در حالی است که شرکت گوگل به خاطر سرمایه‌ای که در اختیار دارد می‌تواند آمازون را در این زمینه پشت سر بگذارد. در نهایت انتظار می‌رود شرکت‌های دیگر حوزه IT مانند HP، IBM، Cisco و Microsoft که هنوز به طور جدی وارد عرصه رایانش ابری نشده‌اند، به سرعت در این جنگ رقابتی شرکت کرده و آمازون و گوگل را دنبال کنند.

ابزارهای موبایل بازار پر رونق‌تری پیدا کرده و شرکت‌هایی مانند Microsoft را در معرض خطر قرار می‌دهند: رونق بازار ابزارهای موبایل در سال 2014 متوقف نخواهد شد و همچنان در سال‌های آینده هم ادامه پیدا می‌کند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه IDC، میزان فروش جهانی تبلت‌ها در سال آینده میلادی رشد سالانه 18 درصدی را تجربه خواهد کرد و این روند رشد برای بازار جهانی موبایل‌های هوشمند به 12درصد خواهد رسید. این در حالی است که میزان درآمد بازار جهانی موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها تا پایان سال 2013 به 1/423 میلیارد دلار می‌رسد و متوسط قیمت تبلت‌ها به کمتر از 350 دلار هم خواهد رسید. انتظار می‌رود در سال آینده هم رقابت اصلی در این زمینه میان دو شرکت اپل و سامسونگ باشد، اما آندرویدی‌ها همچنان نخواهند توانست از سد ابزارهای iOS بگذرند.

انبوه اطلاعات بیشتر و بزرگ‌تر هم می‌شود: کارشناسان IDC پیش‌بینی کرده‌اند که سرمایه‌گذاری در عرصه تکنولوژی‌هاو سرویس‌های مربوط به انبوه اطلاعات یا Big Data در سال 2014 با رشد سالانه 30 درصدی از مرز 14 میلیارد دلار خواهد گذشت. انبوه اطلاعات مربوط به حجم زیاد اطلاعاتی است که شرکت‌ها و سازمان‌ها روی اینترنت یا دیتاسنترهای خودشان ذخیره می‌کنند. با افزایش حجم این اطلاعات، شرکت‌ها و سازمان‌ها به نیروهای کاری و امکانات بیشتری برای ذخیره و انتقال اطلاعات نیاز خواهند داشت.

استفاده از نرم‌افزارهای مربوط به شبکه‌های اجتماعی رونق می‌گیرد: یکی از روندهایی که در سال 2014 و در عرصه تکنولوژی افول خواهد کرد، شبکه‌های اجتماعی هستند. این در حالی است که نرم‌افزارهای مربوط به شبکه‌های اجتماعی رونق بیشتری می‌گیرند و ارائه این نرم‌افزارها در ساختار نرم‌افزاری شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری یک مزیت محسوب می‌شود. 

منابع اجتماعی در دنیای تکنولوژی توسعه می‌یابند: سال آینده میلادی سالی است که شرکت‌های تکنولوژی بیش از آنکه به دنبال ساخت یک محصول یا ارائه یک سرویس باشند، بیشتر برای توسعه منابع اجتماعی خود از طریق نظرسنجی و مشاوره و مشارکت با مشتریان، شرکای تجاری و شرکت‌های نوظهور یا همان استارت‌آپ‌ها تلاش می‌کنند. 

اینترنت چیزها به یک چیز واقعی تبدیل می‌شود: در سال 2012 نسخه جدیدی از اینترنت رواج پیدا کرد. این نسخه از اینترنت به میلیاردها دستگاه و ابزار مختلف اجازه می‌داد تا به اینترنتی بپیوندند که «اینترنت چیزها» نامیده می‌شد. در سال 2013 شرکت‌های بزرگ IT مانند Cisco و Salesforce شروع به ارائه اولین محصولات مبتنی بر اینترنت چیزها کردند و انتظار می‌رود در سال آینده میلادی این روند ادامه پیدا کرده و شرکت‌های بیشتری وارد این عرصه شوند. 

هر چند هنوز پیش‌بینی درباره میزان درآمد اینترنت چیزها در سال 2014 وجود ندارد، اما انتظار می‌رود تا سال 2020 در حدود 30 میلیارد اشیا با استفاده از پدیده اینترنت چیزها هوشمند شده و امکان کنترل شدن از طریق اپلیکیشن‌ها را داشته باشند. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، اینترنت چیزها ارزشی بیش از 9/8 تریلیارد دلار از نظر درآمد داشته باشد.

خروجی سایت