زندگی نامه طراح انگلیسی تبار آیفون و آی مک Sir Jonathan Ive٫  ٫ مسیر جدیدی برای بزرگ ترین تیم های طراحی صنعت تکنولوژي ایجاد کرده است.

 مرکز اصلی شرکت اپل در کالیفرنیا جاییست که موفق ترین طراح دنیا ایده های ناب و بزرگ خود را از آنجا خلق کرد. اتاق های جلسه ای که جاناتان آیو دو بار در هفته پشت میز های چوبی آن جلساتی را با هم تیمی های خود تشکیل می داد که همیشه هم با قهوه مرغوب آغاز می شد. در حقیقت در همین جلسات بود که آیو ۴۶ ساله اهل چینفورد انگلستان٫ شرکت آمریکایی اپل را تبدیل به یکی از عظیم ترین شرکت های حوزه تکنولوژی با ارزش ۳۰۵ میلیارد یورو کرد. 

آیو همیشه دوست داشت هنگام کار موسیقی تکنو گوش کند به همین دلیل در اتاق خود ست اسپیکر مجهزی تعبیه کرده است اما جز این٫ یک میز کار به همراه یک چراغ مطالعه و یک صندلی کلاسیک ساخت سال ۱۹۷۶ شی خاصی به چشم نمیخورد.

بیوگرافی غیر رسمی آیو که هفته پیش منتشر شد گوشه‌هایی کوچکی از زندگی وی را نشان می داد اما راه پیدا کردن به پشت پرده رمز موفقیت اپل به لطف تدابیر سفت و سخت استیو جابز مدیرعامل سابق شرکت اپل کار چندان آسانی نبود. لیندر کنی٫ برای نوشتن این کتاب بیوگرافی از جاناتان آیو درخواست همکاری کرد که درخواست وی به طور مودبانه ای توسط آیو رد شد. اما شانس با کنی یار بود. بالاخره کنی با پیدا کردن چند تن از همکارهای سابق و همکلاسی‌های سابق آیو٫ توانست به اطلاعات نسبتا خوبی برای نشر در کتابش دست پیدا کند.

در تصویری که در این کتاب از اپل به وجود آمده است٫ نقش سر جاناتان آیو ایده آل گرا حتی از استیو جابز هم پررنگ‌تر نشان داده شده است هر چند همچنان روی رابطه صمیمی و دوستانه این دو نفر تاکید می شود. در مراسم تشییع پیکر استیو جابز در سال ۲۰۱۱ آیو از جابز به عنوان « بهترین و وفادارترین دوستش» یاد کرد. کنی در کتابش به نقل از آیو می نویسد:

 " ایده های جابز گاهی اوقات واقعا عجیب و غریب بود و گاهی هم آنچنان ناب بود که هردوی ما زبانمان بند می آمد." 

اما کنی آیو را چگونه توصیف می کند؟ 

"آیو مردی بسیار مودب و گاهی بداخلاق است هر چند که تا به حال سر کسی فریاد نزده است و در کل شخصیتی‌است که کنار آمدن با وی کار راحتی است. بسیار مهربان و با دقت است و همیشه راه گشای تیم خود بوده است. اگر در مسیر کاری مشکلی به وجود می آمد، آیو شخصا تقصیر را به گردن می گرفت."

جاناتان آیو فرزند مایک آیو نقره ساز است که همچنین یکی از شخصیت های مشهور صنعت طراحی تکنولوژی در مدارس بریتانیا هم هست. نوآوری های آیو سرمایه ۱۳۰ میلیون دلاری ٫ خانه ای به ارزش ۱۷ میلیون دلار و ده ها ماشین پر سرعت مدرن برای وی به ارمغان آورد و وی را در زمره بزرگترین میلیاردرهای سن فرانسیسکو قرار داد. آیو با یکی از همین ماشین های گران قیمتش تصادفی مرگبار کرد که بعد از پشت سر گذاشتن آن از طرف اپل دستمزد وی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد. به گفته کنی ظاهرا مسئولان اپل تازه متوجه شده بود که وجود آیو چقدر برای این شرکت حیاتی است. آیو موفقیت اساسی خود در صنعت طراحی را مدیون رابطه صمیمی با پدرش می‌داند. به گفته کنی پدر جاناتان فردی بود که با پشتیبانی خود استعداد پسرش را شکوفا کرد و طراحی در حقیقت شغل خانوادگی خانواده آیو بود که هردو بسیار هم به آن علاقه دارند. 

کنی استعداد آیو را دست کم نمیگیرد ولی عقیده دارد که اگر آیو جای دیگری مشغول به کار می شد احتمالا به چنین موفقیتی دست پیدا نمی کرد.

" جاناتان آیو های بالقوه زیادی در دنیا وجود دارد اما شاید آنها شانس همکاری با یکی از بزرگترین شرکت های تجاری دنیا مانند اپل را نداشته باشند. جابز هم به اندازه پدر آیو عاشق طراحی بود. هردوی آنها افرادی بودند که برای خلق یک آی پاد جدید حاضر بودند آسمان را به زمین بیاورند. اشتیاق در هردوی این افراد حکم برگ برنده شان را داشت و همین اشتیاق برای خلق نوآوری بود که به آنها کمک کرد به چنین جایگاهی دست پیدا کنند."

کنی تیم ۱۶ نفره نوآوری اپل را با تیم مشابه شرکت سامسونگ که ۱۰۰۰ کارمند دارد مقایسه می کند.

"طراحان شرکت سامسونگ در سرتاسر دنیا پراکنده اند که همه چیز از یخچال گرفته تا تلویزیون را طراحی می کنند اما همه آنها از یک الگوی تولید مشابه کپی برداری می کنند.برنامه تولید محصولات سامسونگ همیشه از پیش تعیین شده است."

آیو توسط رابرت برنر موسس گروه طراحی صنعتی شرکت اپل٫ استخدام شد. در حقیقت موردی که چشم برنر را گرفت پشتکار و آینده نگری آیو بود که در دیگر محصلان هم رشته اش کمتر دیده می شد. 

 سابقه ۲۱ ساله آیو در اپل همیشه موفق آمیز نبوده است. اولین پروژه آیو تبلت نسل دوم Newton بود که نتوانست به خط تولید راه پیدا کند. البته به گفته کنی چالش های تکنولوژیکی و مهندسی شرکت در آن زمان مسئول به سرانجام نرسیدن این محصول بوده است. شکوفایی آیو زمانی فرا رسید که جابز در سال ۱۹۹۶ به اپل بازگشت و با سنگدلی تمام ۴۲۰۰ جایگاه شغلی را تعدیل کرد. کنی می گوید:

" اپل تا قبل از بازگشت جابز بسیار مهندسی گرا بود. آن زمان آیو به مدت پنج سال بود که در اپل مشغول به کار بود و قصد داشت استعفا دهد زیرا با مهندسان شرکت مشکل جدی داشت. زمانیکه جابز بازگشت آیو با ایده آی مک گل کرد. آی مک محصولی بود که فضای مهندسی شرکت را به کل کن فیکون کرد. سالها پیش از بازگشت جابز تیم آیو روی نمونه های پیش ساخته MP3 player فعالیت زیادی کرده بودند اما ایده آن را به صورت راز نگه داشتند تا زمانیکه یک سخت افزار کوچک ساخته شود. این انتظار تا سال ۲۰۰۱ طول کشید و همان سال iPod  به بازار معرفی شد.

" طراحان تیم آیو بیشتر زمان خود را در کارخانه ها مشغول پیدا کردن راهی برای تولید سخت افزار ها بودند و اکثر ایده های بزرگ آنها وارد خط تولید شد و تبدیل به محصولات بزرگی شد. من مطمئنم که همین حالا محصولات جدیدی مانند تلویزیون یا وسایل پوشیدنی و بسیاری از محصولات تکنولوژیک دیگر در آزمایشگاه های آنها منتظر زمان مناسب برای ورود به بازار دیجیتال هستند."

خروجی سایت