بازار کامپیوترهای شخصی بعد از ورود تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند و بالا گرفتن تب استفاده از محصولات دیجیتال شخصی هوشمند در بازار، سایه رکود سنگینی را روی خودش حس کرد.

 این روند رکود در طول دو سال اخیر به شکل جدی روی میزان صادرات جهانی و سهم بازار شرکت‌های تولیدکننده فعال در این بازار تاثیر گذاشته است. با این همه اما گویا فصل سوم سال جاری میلادی برای بازار جهانی کامپیوترهای شخصی چندان هم روزهای بدی نبوده است و به دنبال افزایش میزان تقاضا و خرید توسط بخش تجاری این بازار روند بهبودی نسبتا کمی را تجربه کرده است.
جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در این فصل به 6/81 میلیون دستگاه رسیده است. از نظر رشد سالانه این بازار شاهد کاهش 6/7 درصدی در میزان صادرات جهانی خود بوده که البته پیش‌بینی‌های قبلی برای این رقم برابر کاهش 5/9 درصد بوده است تا به این ترتیب بازار جهانی کامپیوترهای شخصی کمی هم از پیش‌بینی‌های انجام شده بهتر ظاهر شود.
در حالی که همچنان صادرات جهانی در این بازار ضعیف است، اما بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل سوم امسال شاهد رونق نسبی به دنبال افزایش تقاضا و خرید توسط بخش‌های تجاری بوده است. البته در این میان ورود نسخه جدید ویندوز 8 یعنی ویندوز 1/8 هم تاثیر خوبی بر رشد نسبی این بازار گذاشته است که البته انتظار می‌رود این تاثیر در ماه‌های آینده هم مشهود باشد.
میزان خریدهای تجاری از سه شرکت تولیدکننده برتر این بازار یعنی Lenovo، HP و Dell در این فصل و توسط بخش‌های عمومی و تجاری باعث شده است تا سهم بازار و میزان صادرات جهانی این شرکت‌ها در این فصل افزایشی هر چند کم داشته باشند. این در حالی است که شرکت‌هایی مانند Acer و Asus که همچنان بر تقاضا و خرید بخش‌های مصرفی و خانگی تکیه کرده‌اند، در این فصل روند رکود را با سرعت بیشتری طی کرده‌اند. 
البته نباید از تاثیر مشوق‌های عمومی و دولتی بر افزایش میزان خرید کامپیوترهای شخصی توسط بخش‌های تجاری به راحتی چشم پوشید. «لورن لورد» یکی از کارشناسان IDC در این زمینه می‌گوید: «در فصل سوم امسال نتایج بسیار نزدیک به پیش‌بینی‌های انجام شده بود که البته با رشدی بسیار کم توانست کارشناسان و تحلیلگران را کمی امیدوار کند. با این اوصاف بسیاری انتظار دارند این روند بهبود نسبی در فصل چهارم امسال و در میان خریدهای سال نو هم همچنان ادامه داشته باشد.»
در این میان بازار ایالات متحده آمریکا همچنان نشانه‌هایی از رشد و بهبود را نشان می‌دهد، هر چند که این بازار شاهد کاهش رشد سالانه تا 2/0 درصد در فصل سوم امسال بوده است. در این میان ورود ویندوز 8 و محصولات مبتنی بر آن کمک زیادی به رونق بازار PCها در این کشور کرده است. HP همچنان برند برتر در این بازار به حساب می‌آید و توانسته جایگاه خودش را حفظ کند. این در حالی است که شرکت Lenovo با ثبت رکورد رشد سالانه 8/25 درصدی در فصل سوم امسال در بازار این کشور جایگاه خوبی برای خودش دست و پا کرده است. 
بازار PC در کشورهای منطقه EMEA شامل اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا در فصل گذشته میلادی درست مطابق با پیش‌بینی‌های کارشناسان IDC پیش رفته است. بیشترین میزان تقاضا در بازار این کشورها مربوط به کاربران خانگی بوده است که همچنان برای هماهنگی با تکنولوژی‌های جدید روز تلاش می‌کنند تا از کاربردی‌ترین ابزار یعنی کامپیوترهای شخصی کمک 
بگیرند.
 
با این حال، اما جالب است بدانید که بازار کامپیوترهای شخصی قابل حمل در این کشورها و در فصل سوم امسال شاهد کاهش چشمگیری بوده است، در حالی که کامپیوترهای رومیزی همچنان طرفداران خاص خود را دارند. با این اوصاف انتظار می‌رود میزان تقاضای بخش‌های تجاری در بازار این کشورها به صورت قابل توجهی در سه ماه آینده رشد کند. 
در ژاپن، اما بازار کامپیوترهای شخصی نتایجی بهتر از پیش بینی‌های انجام شده را به دست آورده است. در واقع رشد اقتصادی در این کشور کمک زیادی به بهبود بازار کامپیوترهای شخصی در آن کرده است. تقریبا اغلب تولیدکنندگان برتر بازار جهانی کامپیوترهای شخصی شاهد رشد در بازار این کشور بوده‌اند. بازار کامپیوترهای شخصی در کشورهای آسیای پاسیفیک بسیار نزدیک به پیش‌بینی‌ها جلو رفت و بسیاری از کشورهای این منطقه به خصوص کشورهای در حال توسعه شاهد رشدی هرچند کم و ناچیز در این بازار بوده‌اند.

خروجی سایت