هر چند این محصول به عنوان یک تبلت از مایکروسافت وارد بازار شد، اما کمتر کسی آن را به عنوان جایگزینی برای لپ تاپش انتخاب کرده است. این محصول ساختاری قدرتمند و کاربردی دارد اما در مقایسه با یک لپ تاپ بسیار محدود و نسبت به یک تبلت بزرگ و ضخیم است. در حالی که بسیاری از کاربران این روزها ترجیح میدهند با هر دو لپ تاپ و تبلتهایشان در طول روز کار بکنند، استفاده از یک لپ تاپ- تبلت هیبریدی میتواند گزینه خوبی باشد، اما سرفیس پروی مایکروسافت حتی نمیتواند به عنوان یک دستگاه هیبریدی هم مناسب باشد. باتری این دستگاه حتی برای استفاده از آن به عنوان یک تبلت هم عمر کافی ندارد و طراحی آن برای استفاده به عنوان یک لپ تاپ هم راحت نیست.

۹ ماه بعد از معرفی اولین نسخه از این دستگاه، مایکروسافت با ادعای رفع مشکلات قبلی برگشته است. این شرکت اعلام کرده است که تبلت سرفیس پرو 2 تا 75 درصد عمر باتری بهتری داشته، کاربرد آن به عنوان لپ تاپ ارتقا یافته، عملکرد سریعتری دارد و از لوازم جانبی هوشمندی بهره میبرد. تلاش دوباره مایکروسافت برای تلفیق زیبایی و قدرت در یک دستگاه مبتنی بر ویندوز 8 به یک قیمت 899 دلاری منتهی شده است که هنوز نتوانسته برای خریداران توجیه مناسبی داشته باشد. این قیمت برای یک لپ تاپ کاربردی میتواند مناسب و جالب توجه باشد، اما برای سرفیس پرو 2 چندان منطقی به نظر نمیرسد.
 
لپ تاپ کوچک، تبلت بزرگ
شکل ظاهری و حس کار کردن با سرفیس پرو 2 هیچ تفاوتی خاصی با مدل اصلی سرفیس پرو نکرده است. مدل جدید درست مانند مدل قبلی خودش سنگین و بزرگ است. مثل همیشه این دستگاه هم از مواد معروف VaprMG مایکروسافت ساخته شده است و صرفنظر از مدل نقره ای  و زیبای سرفیس 2، دستگاه سرفیس پرو 2 هنوز هم در رنگ مشکی عرضه میشود. در واقع اگر یک تبلت سرفیس پرو را در کنار سرفیسس پرو 2 بگذارید، تقریبا غیر ممکن است که بتوانید از زاویه جلویی تفاوتی بین آنها پیدا کنید. حتی جای قرار گرفتن پورتها هم یکسان استو لوگوی برجسته ویندوز هم در زیر صفحه نمایش قرار دارد و کلید پاور هم لبه زاویهای آن در بالا تعبیه شده است. یک پورت USB 3.0، کلید تنظیم صدا و جک هدفون در سمت چپ این دستگاه قرار دارند. از آنجایی که اندازه این دستگاه با مدل سرفیس پرو اورجینال یکسان است (ضخامت نیم اینچی و وزنی در حدود یک کیلوگرم)، همچنان استفاده از آن در حالت پرتره و یا با یک دست مشکل است. 
در سمت راست این تبلت پورت رایج mini DisplayPort، اسلات microSD و کانکتور برق آن قرار دارد. مایکروسافت مدعی است که کانکتور برق این دستگاه نسبت به مدل قبلی ارتقا یافته است، اما هنوز هم برای اتصال شارژر به آن باید کمی مهارت و حوصله به خرج داد. کمی پایینتر از قسمت پورتها درست مانند مدل قبلی جای قرار گرفتن لوازم جانبی تعبیه شده است. مایکروسافت گفته است که در صفحه نمایش سرفیس پرو 2 میزان دقت رنگ تا 46 درصد بیشتر شده است، اما با مقایسه آن با مدل قبلی نمیتوان تفاوت چشمگیری پیدا کرد. این صفحه نمایش همچنان مانند مدل قبلی تصاویر را با وضوح 1080 در 1920 پیکسل همراه با رنگ مشکی عمیق و سفید روشن نمایش میدهد. این در حالی است که شرکت سامسونگ تلاش کرده است تا در آخرین مدل گلکسی نوت 10.1 خودش کیفیت تصویر را به 1600 در 2560 پیکسل ارتقا بدهد. از طرفی آیپد شرکت اپل هم تصاویر را با وضوح بهتری نسبت به مدلهای قبلی به نمایش میگذارد. با این اوصاف زمان این رسیده است تا مایکروسافت وضوح تصویر تبلتهایش را ارتقا بدهد.
این در حالی است که نسخه ارتقا یافته ویندوز 8 یعنی ویندوز 8.1 امکان پشتیبانی از پیمایش وضوح تصویر بالا را دارد، اما هنوز این امکان برای استفاده در اپلیکیشنهای کامپیوترهای دسک تاپ مانند کروم و فتوشاپ چندان کارآیی ندارد و مناسب نیست. در واقع تراکم پیکسلی بالای این سیستم عامل برای اپلیکیشنهای مدرن و جدیدتر مناسب است. با این همه اما نقطه قوت نمایشگر سرفیس پرو 2 در حالت Wacom و ساختار حساس به فشار آن است. نمایشگر این دستگاه درست مانند سرفیس پرو اصلی با ترکیبی از قلم، تماس لمسی و کیبورد و ماوس کار میکند که البته همچنان استفاده از کیبورد در این تبلت پر طرفدارتر است. تغییر حالت استفاده از تبلت با انگشت و یا قلم کمی کند انجام میشود، اما در مقابل کاربران امکان استفاده از اپلیکیشنهای جالبی مانند OneNote برای نوت برداری و Fresh Paint برای طراحی را دارند. اما هنوز جای قرار گرفتن قلم در کنار کانتور برق کمی نا مناسب به نظر میرسد و به این دلیل کاربران اغلب ترجیح میدهند قلم را در داخل کیف خودشان بگذارند تا زمانی که مایکروسافت جای کاملا مناسبی برای این قلم تعبیه کند.
تغییرات نه چندان محسوس
در حالی که هنوز تفاوت چندانی میان سرفیس پرو 2 با نسخه اولیه آن پیدا نکردهایم، گویا بعضی تغییرات کوچکی وجود دارد. در حالی که مایکروسافت همچنان تمایلی به قرار دادن لوگوی ویندوز در کنار کلمه سرفیس در پشت دستگاه ندارد، اما با یک تغییر کوچک نام سرفیس را روی دو پایه کوچک جانبی این دستگاه حک کرده است. در حالی که همیشه توانایی استفاده راحت از تبلت سرفیس پرو به عنوان یک تبلت وجود داشت، اما استفاده راحت از کیبورد و ترکپد ویژه مایکروسافت با نام Touch Cover در هنگام نشستن وجود ندارد. پایههای جدید این تبلت به بیرون باز میشوند و در هنگام قرار گرفتن روی میز چندان متفاوت و جالب به نظر نمیرسند، اما در عوض وقتی آن را روی پاها قرار بدهیم راحتتر و بهتر است. 
اگر بخواهید از این تبلت به عنوان یک لپ تاپ استفاده کنید، کاورها نقش کلیدی پیدا میکنند. با توجه به اینکه برای خرید این تبلت باید 900 دلار بپردازید، این دستگاه یک تبلت بزرگ و گران قیمت به حساب میآید تا زمانی که تاچ کاور را به آن اضافه کنید و این دستگاه به یک لپ تاپ تبدیل شود. این همان انتظاری است که مایکروسافت دارد و سعی میکند آن را در تمام تبلیغات این دستگاه به کاربران و خریداران نشان بدهد. این درحالی است که هیچ کیبوردی در جعبه دستگاه وجود ندارد. تایپ کاور 2 از طریق یک داکت مغناطیسی به قسمت پایین تبلت متصل میشود و ساختاری محکمتر، باریکتر و رنگارنگتر از نسخه اصلی تایپ کاور دارد. این تایپ کاور میتواند کاربرد خوبی در کنار پایههای جدید این تبلت برای کاربرانش داشته باشد. استفاده از این دو ابزار جانبی تعادل دستگاه را بهتر حفظ کرده و راحتی بیشتری را در هنگام کار به کاربرانش میدهد.
در هر دو تایپ کاور 2 و تاچ کاور 2 نور پس زمینهای وجود دارد که با استفاده از کلیدهای F1 و F2 قابل تنظیم است. در تایپ کاور 2 دیگر مکانیسم کلیک کردن روی ترکپد وجود ندارد و به این دلیل بیشتر شبیه تاچ کاور 2 شده است. تغییرات دیگری هم وجود دارد که احتمالا هنوز متوجه آنها نشدهایم؛ مایکروسافت حالا بیش از هزار نقطه لمسی را به تاچ کاور 2 اضافه کرده است تا بتواند رفتارها و حرکات لمسی بیشتری را پشتیبانی کند. این امکان جدید، باعث شده است دقت این دستگاه بیشتر هم بشود و به همین دلیل میتوانیم به راحتی به خریداران این تبلت پیشنهاد خرید یک تایپ کاور جدید به همراه آن را بدهیم.
نصب پایه های جدید هم بسیار ساده است و کاربران تنها باید دو گوشه تبلت و پایه را به هم نزدیک کنند تا پایه در جای خودش قرار بگیرد. با این همه اما اگر قصد استفاده از این تبلت به عنوان لپ تاپ را داشته باشید، شاید ترجیح بدهید همچنان از لپ تاپهای قدیمیتان استفاده کنید. در واقع بهتر است بگوییم که سرفیس پرو 2 هنوز هم نمیتواند جایگزین لپ تاپ کاربران بشود و به عنوان یک تبلت هم بزرگ و سنگین است. 
لوازم جانبی زیادی هم برای این تبلت وجود دارد که مانند داکتهای مختلف و کاربردی و همچنین آداپتور بلوتوث و تایپ کاور میتواند توجه اغلب کاربران را به خودش جلب کند. با این همه اما این لوازم جانبی هم نمیتوانند در تبدیل کردن سرفیس پرو 2 به یک لپ تاپ- تبلت هیبریدی کمک زیادی بکنند. هر چند دوربین در یک تبلت ده اینچی نمیتواند اهمیت زیادی داشته باشد، اما بهبودهای کوچکی که مایکروسافت در تماسهای ویدئویی اسکایپ در تبلت سرفیس 2 اعمال کرده است، میتواند این امید را به ما بدهد که این کار را برای سرفیس پرو 2 هم انجام داده باشد. دوربین جلویی این تبلت همچنان از نوع زاویه واید با وضوح 720 پیکسلی برای تماسهای ویدئویی است، این در حالی است که در سرفیس 2 تلاش شده است که با ارایه دوربین جلویی 5/3 مگاپیکسلی این کیفیت را تا 1080 پیکسل ارتقا بدهد. با این اوصاف میتوان گفت که دوربینها در سرفیس پرو 2 هیچ ارتقایی پیدا نکردهاند.
 
قدرت اجرا
هر چند ممکن است سرفیس پرو 2 شبیه یک تبلت باشد، اما در داخل خودش یک لپ تاپ است. در برنامه معرفی و رونمایی این محصول، مایکروسافت زمان زیادی را برای توضیح ارتقا عملکرد سرفیس پرو 2 صرف کرد و دلایل خوبی هم برای آن آورد مانند آن که این تبلت یکی از سریعترین تبلتهای بازار است. این تبلت دستگاه محدودی ماند سرفیس 2 با ویندوز RT نیست، چون سرفیس پرو 2 از پردازنده اینتل بهره میبرد که امکان اجرای اپلیکیشنهای پر طرفداری مانند فتوشاپ و کروم را به کاربرانش میدهد. این دستگاه دارای آخرین پردازنده هاسول یعنی Core i5-4200U با سرعت 1.6 گیگاهرتزی است و از پردازنده گرافیکی Intel HD 4400، رم 4 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 یا 128 گیگابایتی بهره میبرد. نسخه 256 یا 512 گیگابایتی این دستگاه با رم 8 گیگابایتی هم عرضه میشود. با این اوصاف میتوان گفت که این دستگاه برای کاربران حرفهای طراحی و تولید شده است. به همین دلیل هم هست که در هنگام کار با این تبلت هرگز مشکل کند بودن عملکرد آن و یا مشکل برای اجرای اپلیکیشنها را تجربه نخواهید کرد. این دستگاه تنها در طول چهار ثانیه بوت میشود و تنها در کمتر از دو ثانیه از حالت Sleep خارج میشود. این دستگاه به وضوح از نسخه اصلی سرفیس پرو سریعتر است. 
انجام بازیهای مختلف روی سرفیس پرو 2 هم با سرعت خوبی امکان پذیر است و به این دلیل توانسته است به خوبی جایگاه خودش را در میان طرفداران بازیهای ویدئویی پیدا کند. این دستگاه برای اجرای بازیهای فلش یا اپلیکیشنهای سه بعدی سنگین هم عملکرد خوبی دارد. سرفیس پرو 2 به طور کلی دستگاه بی سر و صدایی است و در زمان کار زیاد گرم نمیشود. با این همه اما امکان ارتباطی LTE اگر به این دستگاه اضافه میشد، میتوانست آن را به یک دستگاه ارتباطی و قابل حمل خوب تبدیل کند. این در حالی است که مایکروسافت اعلام کرده که تبلت سرفیس 2 خودش با قابلیت LTE را در اوایل سال آینده میلادی و با قرارداد شرکت AT&T در آمریکا عرضه خواهد کرد. با این وجود گویا مایکروسافت هیچ برنامهای برای عرضه سرفیس پرو با قابلیت ارتباطی LTE ندارد و این بسیار بد است.
باتری سرفیس پرو 2 هم یکی دیگر از نقاط قوت آن است که مایکروسافت اعلام کرد تا 75 درصد ارتقا یافته است. این دستگاه در هر بار شارژ کامل امکان کار تا 7 ساعت و 33 دقیقه برای اجرای عکسهای با کیفیت و شدت روشنایی نمایشگر تا 65 درصد را دارد. این تبلت مبتنی بر ویندوز 8.1 است تا امکاناتی مانند موتور جستجوی Bing و فضای ابری SkyDrive را در اختیار کاربرانش قرار بدهد. مایکروسافت همچنین با ارایه 200 گیگابایت فضای ابری رایگان SkyDrive تا دو سال و استفاده نامحدود از Skype توانسته توجه بسیاری از خریداران را به خودش جلب کند. 

در نهایت میتواند گفت نقاط قوت سرفیس پرو 2 شامل سرعت عملکرد بالا، ارتقا طول عمر باتری و امکان استفاده از ترکیب لمسی، کیبورد، ماوس و قلم برای کاربران است و در مقابل نقاط ضعف آن شامل سنگینی و ضخامت بدنه، نامناسب بودن به عنوان یک لپ تاپ و کمبود اپلیکیشن برای استفاده به عنوان تبلت هستند.

خروجی سایت