بررسی Galaxy Gear ساعت هوشمند سامسونگ

سامسونگ بالاخره اولین ساعت هوشمند خود Galaxy Gear را وارد بازار کرده است. روز چهارم سپتامبر امسال سامسونگ در نشستی خبری، گلکسی گیر(Galaxy Gear) را به همراه گلکسی نوت 3 و گلکسی نوت 10.1 ورژن 2014 معر فی کرد.

به محض ورورد به بازار این محصول با انتقاد های زیادی رو‌به‌رو شد اما به عنوان اولین ساعت هوشمند، گلکسی گیر چندان هم بد نیست. شاید چون سامسونگ طی چند سال گذشته به یک غول تولید کننده گوشی های هوشمند تبدیل شده، مردم انتظار بیشتری از این شرکت دارند. اما برای اولین ساعت هوشمند نباید توقع محصول خارق العاده داشت. قابلیت های فراوانی وجود دارد که امیدوار بودیم در این ساعت وجود داشته باشد اما فعلا باید تا معرفی نسل های بعدی گلکسی گیر صبر کنیم.
 
ظاهر
گلکسی گیر یک ساعت مچی با صفحه نمایش 1.63 اینچی مربع شکل با قابی از جنس استیل است .صفحه نمایش AMOLED این ساعت بسیار با کیفیت است ( 278 پیکسل در اینچ) و سایز آن برای کاربردی که دارد تقریبا مناسب است.
یکی ازلازمه های ابزارهای پوشیدنی کارایی زیر نور آفتاب است و هنگام تست این محصول زیر نور مستقیم خورشید مشکلی در کیفیت تصویر ساعت مشاهده نشد. بند ساعت قابل جدا سازی و تعویض نیست و آن هم به این دلیل است که دوربین 1.9 مگاپیکسلی،  میکروفون و اسپیکر  دستگاه روی بند آن تعبیه شده است.این محصول همچنین در رنگ های متنوعی عرضه شده است. 
 
راه اندازی
ساعت در یک زمان فقط با یک گوشی  مرتبط می شود از جمله گلکسی نوت 3 ویا تبلت گلکسی نوت 10.1 که در سال 2014 به بازار وارد می شود. این ساعت بدون بلوتوث تقریبا دستگاهی بلا استفاده است.راه اندازی  گلکسی گیر چندان ساده نیست.ابتدا باید قطعه ای که همراه با ساعت هوشمند عرضه می شود را به پشت گوشی گلکسی نوت 3 یا گلکسی نوت 10.1خود نزدیک کنید.پیغام نصب ظاهر می شود. با نصب برنامه گلکسی گیر روی گوشی خود می توانید گوشی و ساعت خود را به یکدیگر متصل کنید.
بلوتوث گلکسی گیر تمام روز باید فعال باشد که همین ویژگی باتری زیادی مصرف می کند اما نکته مثبتی هم که وجود دارد این است که کمتر از نوت 3 خود استفاده می کنید چون استفاده از ساعت هوشمند روی مچتان به مراتب راحت تر است.
یکی از مواردی که منتقدان سامسونگ همیشه به آن اشاره می کردند این بود که قاب محصولات سامسونگ همیشه پلاستیکی و براق بود. گلکسی گیر اما پلاستیکی نیست و ظاهری شکیل دارد البته بهتر بود صفحه نمایش این ساعت کمی نازک تر باشد که امیدواریم در محصولات آینده این اتفاق بیفتد.
 
کارایی
گلاکسی گیر مانند گلکسی نوت 3 از پردازنده Snapdragon 800  بهره نبرده است و به جای آن به یک پردازنده ۸۰۰   مگاهرتزی و رم512Mb  مجهز است که برای یک ساعت مچی ویژگی جالبی است.
سنسورهای گرا سنج و شتاب سنج ، 2 میکروفون و یک اسپیکر نیز جزو دیگر ویژگی های این ساعت هوشمند است.
 
نرم افزار
زمانی که این محصول معرفی شد، سامسونگ اعلام کرد که 70 برنامه روی این ساعت قابل نصب است. تا کنون که این تعداد اپلیکیشن در بازار مشاهده نشده است. شاید حدود 30 برنامه وجود داشته باشد که تعدادی از آنها چندان کاربردی نیستند. برنامه هایی همچون Evernote، Pocket و Path تعدادی از اپ های گلکسی گیر هستند. آیکون برنامه‌ها روی ساعت تمام صفحه را اشغال می کنند و با حرکت انگشت می توان برنامه بعدی را مشاهده کرد. با ضربه نوک انگشت می توانید وارد برنامه شوید و با دوبار ضربه میتوان اطلاعات دستگاه از جمله حالت بلوتوث و وضعیت باتری را مشاهده کرد. مهم ترین قسمت نرم افزاری گلکسی گیر، فرمان‌های صوتی آن است. 
از طریق این قابلیت و با فشار دگمه کناری دستگاه می توانید با صدا به ساعت خود فرمان دهید با شخص خاصی تماس بگیرد یا برای وی پیغام بفرستد، برنامه خاصی را باز کند یا وضعیت آب و هوا را به شما نشان دهد. گلکسی گیر همچنین به شما امکان پخش موسیقی می دهد اما نمی توانید از طریق این دستگاه  یا از طریق برنامه های آن ، آهنگ خاصی را جستجو کنید.
قسمت فرمان صوتی ساعت کارایی خوبی دارد و در دریافت صدا و درک کردن آن مشکلی مشاهده نشد. از طریق فرمان صوتی به راحتی توانستیم پیغام بفرستیم و وضعیت هوا را چک کنیم اما مشکل اصلی این قابلیت زمانی مشاهده شد که می خواستیم یک یادآوری را  تنظیم کنیم. دستگاه در تنظیم ساعت یادآور مشکل داشت که عیب بزرگی برای چنین قابلیتی است. در کل فرمان صوتی گلکسی گیر یک دستیارتقریبا هوشمند است که روی مچ شما زندگی می کند.
 
نوتیفیکیشن ها
هنگام دریافت پیغام جدید،تماس وارده یا ایمیل دستگاه با یک صدا شما را مطلع می کند ولی یکی از معایب دستگاه این است که نوتیفیکیشن های برنامه های جانبی را نمایش نمی دهد. همچنین شما نمیتوانید

از طریق ساعتتان ایمیل بفرستید که امیدواریم سامسونگ در محصولات بعدی اش این نقص را برطرف کند.

قبل از اینکه گلکسی گیر بخرید این سوال را از خودتان بپرسید که ارتباطات اجتماعی شما تا چه میزان با شبکه های اجتماعی مرتبط است. اگر نوتیفیکیشن های زیادی از فیس بوک و توییتر دریافت می کنید، گلکسی گیر شاید ساعت هوشمند مناسب شما نباشد زیرا این محصول نوتیفیکیشن های برنامه های جانبی را برای شما نمی فرستد.
 
دوربین
دوربین گلکسی گیر شاید جالب ترین قسمت این دستگاه باشد.دوربین 1.9 مگاپیکسلی این دستگاه عکس هایی می اندازد که شاید انتظارش را نداشته باشیم. انداختن عکس هم بسیار راحت است.
با اجرای برنامه دوربین از صفحه اصلی، فقط با تماس انگشت با اسکرین دستگاه می توانید عکس بیندازید.گالری عکس ها و ویدیوهای داخل دستگاه را نیزمی توانید به گوشی هوشمند خود منتقل کنید یا به اشتراک بگذارید.
 
عمر باتری
سامسونگ ادعا کرده است که گلکسی گیر 1 روز کامل شارژ نگه می دارد که تجربه عملی ما ثابت کرد که این ساعت هوشمند در صورت استفاده زیاد بعد از حدود 20 ساعت و با استفاده معمولی بعد از 25 تا 30 ساعت به شارژ دوباره احتیاج پیدا خواهد کرد.
گلکسی گیر با قیمت 300 دلاری، دستگاه چندان ارزانی محسوب نمی شود و اگر گوشی گلکسی نوت 3 هم ندارید باید برای داشتن این ساعت هوشمند پول زیادی کنار بگذارید. با اینکه این ساعت هوشمند قابلیت های چندان کاملی ندارد اما همیشه باید یه یاد داشته باشیم که نسل اول از همه محصولات دنیای دیجیتال همیشه کامل و عالی نبوده اند.

خروجی سایت