نوبتی هم باشد، نوبت توییتر بود که سروکله اش در وال استریت پیدا شود! شبکه مجازی میکرو وبلاگ نویسی که کارش را از مارس 2006، آغاز کرده است، با بیم و امید وارد تالار معاملات بورس نیویورک می شود. تجربه ی سقوط ارزش سهام فیس بوک پس از ورود به تالار بورس دلیل این نگرانی است و این باور را ایجاد کرده است که شرکت های فن آوری اطاعات در بورس چندان موفق نیستند. اما نمونه های موفقی نیز در وال استریت مشاهده شده است از جمله لینکدین. در این بادداشت قصد داریم تا به نمونه هایی از فراز و نشیب های حضور شرکت های فن آوری اطلاعات در تالار معاملات بورس نیویورک  اشاره کنیم.

 
لینکدین
شبکه اجتماعی کاری که در سال 2003 تاسیس شده و ارزش هر سهمش 45 دلار در بدو ورودش به بورس در ماه می 2011 بود، اکنون به ارزش کلی 8.9 میلیارد دلار رسیده است و ستاره ی فن آوری در وال استریت است.
همان روز ورود لینکدین به بورس معاملات سهام نیویورک، ارزش هر سهم آن تقریبا دو برار شد و به 95 دلار رسید. از آن زمان تا زمان تعطیلی تالار بورس در پنج شنبه 3 اکتبر 2013، به 245.07 دلار رسید. لینکدین در حال حاضر 238 میلیون عضو از سرتاسر دنیا دارد.
 
پاندورا
این سرویس موزیک آنلاین (رادیو اینترنتی)، از بدو ورودش به بورس معاملات سهام نیویورک، 235 میلون دلار – 16 دلار به ازای هر سهم – رشد داشته است. در حال حاضر این رشد، سوالات متعددی برانگیخته است و از همه پررنگ تر غیر انتفاعی بودن آن است. از سوی دیگر در سال 2010، با وجود گردش مالی 95 میلیون یورو و 90 میلیون کاربر، پاندورا اعلام کرد که 1.2 میلیون یورو ضرر داده است
پس از گذشت زمانی طولانی از نرخ معرفی آن به بورس، نام پاندورا، این مرحله را طی کرده است و تا زمان تعطیلی تالار بورس نیویورک در پنج شنبه 3 اکتبر 2013 به 26.44 دلار در هر سهم رسیده است.
 
گروپان
متخصص خریدهای گروهی، 700 میلیون دلار رشد داشته است و مهمترین معرفی به بورس در بخش فن آوری های تازه پس از معرفی گوگل در سال 2004 بوده است. گروپان پس از ورودش به وال استریت، بسیار سریع در ردیف قرمز قرار گرفت (ضرر 67 میلیون دلاری در سال مالی 2012).
ورود به بورس با 20 دلار، این شبکه شاهد سقوط ارزش سهام خود به 11.30 دلار در زمان تعطیلی تالار بورس نیویورک در پنج شنبه 3 اکتبر 2013 بود. موسس گروپان –اندرومیسون (که در تصویر دیده می شود)- از سمت خود به عنوان مدیر عامل از تاریخ فوریه ۲۰۱۴ برکنار خواهد شد.
 
زینگا
خالق بازی های شبکه ای (فارم ویل و سیتی ویل) که ارزشش در بورس 7 میلیارد دلار است، در زمان تعطیلی تالار بورس نیویورک در پنج شنبه 3 اکتبر 2013 شاهد سقوط ارزش سهام خود از 20 دلار به 3.67 دلار بوده است. دلیل این سقوط به طور قطع، تاثیر کاهش کاربران بوده است. زینگا سعی دارد، وابستگی اش به فیس بوک را کاهش داده و با اطمینان به شبکه های تلفن همراه منتقل شود.
این گروه، حالا باید با رقابت تنگاتنگ دیگر کمپانی های متخصص در طراحی بازی های شبکه ای از جمله King.com مواجه شود.زینگا برای فائق آمدن بر این چالش، دان ماتریک (Don Mattrick)– رییس بخش ایکس باکس مایکروسافت – را جایگزین مارک پینکاس (Mark Pincus) مدیر عامل فعلی کرده است.
 
یلپ
سهام این شرکت که متخصص در زمینه ی نقد رستوران و مغازه های محلی است، از 15 دلار به ازای هر سهم، در مارس 2012 که به بورس نیویورک وارد شد به 71.02 در زمان تعطیلی تالار بورسدر پنج شنبه 3 اکتبر 2013 جهش کرده است.
یلپ در سال 2004 تاسیس شده است و نظرات کاربرانش را درباره ی آدرس های آیالات متحده ی امریکا، کانادا، اروپای غربی شامل فرانسه را منتشر می کند. در ژوئیه 2012، پلپ، شراکت خود را با موتور جستجوی مایکروسافت بینگ اعلام کرد.
 
فیسبوک
ورود گروه مارک زوکربرگ به تالار معاملات بورس نیویورک، یک پرتاب بزرگ با مشکل تکنولوژیک بود! ارزش اولیه این کمپانی  16 میلیون دلار – 38 دلار به ازای هر سهم – بود. اما اولین شبکه ی اجتماعی دنیا، شاهد سقوط ارزش سهام خود به 20 دلار، یک سال بعد از ورودش به بورس بود.

سهام فیس بوک در ژوئیه، مرحله ی ابتدایی را پشت سر گذاشت و یک پیشرفت قابل توجه به نمایش گذاشت. این پیشرفت با درآمد بالاتر حاصل از اپلیکشن مخصوص تلفن همراه فیس بوک حاصل شد. ارزش سهام فیس بوک در زمان تعطیلی تالار بورس نیویورک در پنج شنبه 3 اکتبر 2013 به 49.18 دلار رسیده است.

خروجی سایت