امروزه علم و تكنولوژي به سمتي مي‌رود كه بزودي شاهد خواهيم بود كه از فرق سر تا نوك پاي انسان به تكنولوژي‌هاي پوشيدني مجهز خواهد شد. موضوعي كه چندي است بحث اصلي بسياري از رسانه‌ها و شركت‌ها به شمار مي‌آيد تا آنجا كه طي هفته اخير و با معرفي برخي محصولات به موضوعي رقابتي و بسيار جدي تبديل شده است. حالا مي‌توان گفت ميدان رقابت شركت‌هاي تكنولوژي، بدن انسان است. همين موضوع رقابت، به ما يادآور مي‌شود كه در آينده نه چندان دور شاهد ابداعات گوناگوني در اين زمينه خواهيم بود. براي صحت اين ادعا كافي است به چند تكنولوژي پر سروصدايي كه هم‌اكنون در بازار وجود دارد نگاهي بيندازيم تا متوجه شويم با چه دنيايي رو به رو هستيم. 
 
گوگل گلس عينكي فراتر از ديدن 
امروزه در سايت‌هاي تكنولوژي خبر عرضه عينك شركت گوگل زياد به چشم مي‌خورد. گوگل گلس كه در ماه آوريل 2012 رونمايي شد، هدستي رايانه‌اي است كه به نمايشگري هوشمند مجهز است. 
عملكرد اين وسيله بدين گونه است كه با جمع‌آوري و آزاد‌سازي اطلاعات داخل رايانه، گوشي تلفن همراه و يا تبلت، آن‌ها را از طريق لنزهاي تعبيه شده جلوي دستگاه، مقابل چشمان شما مي‌آورد. 
درواقع گوگل گلس، يك عينك هوشمند است كه به صفحه لمسي،باتري و دوربين مجهزاست. سيستم عامل اين عينك اندرويد است و عملكردي مشابه گوشي‌هاي هوشمند را دارد. با اين عينك‌ كارهاي زيادي مي‌توان انجام داد مانند چك كردن ايميل،فرستادن پيغام،وب گردي و گرفتن عكس و... كه همه اين‌ها مقابل چشمان شما به آساني انجام مي‌شود
اما ميزان كارايي اين محصول براي افراد مختلف متفاوت است. مسلماً اين تكنولوژي جديد، شيوه‌اي نوين در برقراري ارتباط را شكل داده است به عنوان نمونه شما مي‌توانيد با خانواده و دوستان خود بدون در دست گرفتن تلفن همراه به اشتراك‌گذاري سريع‌تر و راحت‌تر بپردازيد با اين حال شايد همه كاربران از اين روش چندان راضي نباشند چرا كه شايد براي بعضي‌ها عجيب باشد كه بخواهند مانند شخصيت فيلم‌هاي تخيلي در شهر بگردند. 
به هرحال اين محصول جزو اولين نسل از ابزارآلات پوشيدني هوشمند است كه وارد بازار مي‌شود و شايد عادت كردن مردم به اين تكنولوژي سال‌ها وقت ببرد. چند سال پيش خبر وارد شدن گوشي‌هاي مجهز به صفحه لمسي هم براي مردم عجيب بود و شايد كسي فكرش را نمي‌كرد اين نسل از تلفن‌هاي همراه به اين سرعت بين مردم جا بيفتد. اما در هر صورت شايد ابداع اين گجت مسير صنعت تلفن‌همراه و رايانه را درآينده به كلي تغيير دهد. 
گفتني است قيمت گوگل گلس اكسپلورر 1500 دلار است اما نسخه ارائه شده فعلي مخصوص برنامه سازان است. نسخه مشتريان اين محصول اواخر سال 2013 به بازار ارائه خواهد شد و قيمت آن احتمالاً كمتر خواهد بود. به گفته سازندگان، گوگل گلس در 5 رنگ خاكستري، نارنجي،مشكي، سفيد و آبي روشن روانه بازار شده است. 
 
ساعت هوشمند فراتر از زمان 
انقلاب ساعت‌هاي مچي هوشمند با معرفي اولين نسل از ساعت‌هاي هوشمند توسط شركت سامسونگ آغاز شد. با استفاده از اين ساعت‌هاي هوشمند مي‌توانيد به راحتي به اينترنت متصل شويد، تماس‌هاي تلفني خود را جواب دهيد، خريد كنيد و تنها با حركت مچ خود عكس بيندازيد. اين ساعت مجهز به سيستم عامل اندرويد، پردازنده 800 مگا هرتزي و صفحه نمايش Super AMOLELاست و بدنه آن برخلاف ديگر محصولات سامسونگ ظاهري پلاستيكي ندارد و اگر صاحب ديگر محصولات سامسونگ مانند Galaxy S3-S4، Note 3 
Galaxy Tab 10.1 هستيد به راحتي مي‌توانيد اين ساعت را با ديگر گجت‌هاي خود از طريق بلوتوث مرتبط كنيد.
البته اين ساعت هوشمند تنها قابليت اتصال به ديگر محصولات سامسونگ سري گالاكسي را دارد. همچنين برنامه‌هاي زيادي مانند Evernot، Path و Runkeeper روي اين ساعت قابل نصب است. 
اين ساعت در 6 رنگ ارائه شده و عكس‌ها و ويديوها را اتوماتيك در ديگر گجت‌هاي متصل ذخيره مي‌كند. اندازه اين ساعت شايد كمي بزرگ باشد كه مشكل ساز به نظر مي‌رسد اما به نظر منتقدان ارزش امتحان كردن را دارد. 
قرار است سامسونگ نام اين ساعت را به علت تشابه با محصول مشابه شركت سوني به Samsung Galaxy Gear تغيير دهد. ساعت هوشمند سامسونگ قرار است 25 سپتامبر به بازار ارائه شود. 
شركت سوني هم با معرفي Smartwatch2، قدم در بازار رقابت ساعت هوشمند گذاشت. اين ساعت مجهز سيستم ضد آب، قابليت ديد بالا زير نور آفتاب و عمر باتري بالاست ولي سيستم عامل آن اندرويد نيست و فقط بعضي برنامه‌هاي محبوب اندرويد را پشتيباني مي‌كند. بر اساس شايعات، شركت اپل هم قرار است ساعت هوشمند خود به نام «iWatch» را اواسط سال 2014 معرفي كند. 
 
NFC يك انگشتر جادويي 
يكي ديگر از محصولات ارائه شده در حوزه تكنولوژي‌هاي پوشيدني، انگشتر NFC است كه از طريق سيستم ارتباط درحوزه نزديك (NFC) كه عملكردي شبيه به بلوتوث دارد با ديگر دستگاه‌ها مرتبط مي‌شود. با استفاده از اين انگشتر كه در دو جنس تيتانيوم و استيل ارائه شده است به راحتي مي‌توانيد به شبكه‌هاي اجتماعي همچون فيس‌بوك متصل شويد و عكس‌ها و ديگر اطلاعاتتان را با دوستان خود به اشتراك بگذاريد و همچنين با ديگر ابزارهايي كه در مجاورت اين انگشتر هستند ارتباط برقرار كنيد به عنوان نمونه مي‌توانيد در الكترونيكي پاركينگ خانه خود يا قفل گوشي يا تبلت‌تان را فقط با لمس اين انگشتر باز كنيد. البته اين انگشتر فقط به گوشي‌‌هايي متصل مي‌شود كه سيستم NFC را پشتيباني مي‌كنند پس توقع نداشته باشيد كه بتوانيد از اين طريق قفل گوشي آيفون خود را باز كنيد زيرا شركت اپل اتصال از طريق NFC را در طراحي گوشي‌هاي تلفن خود نگنجانده است. 
يك مربي مجازي به نام جوراب 
امروز براي بسياري از ورزشكاران مخصوصاً دوندگان ديگر جوراب‌هاي ضد بو و ضدعرق نخي آنچنان مهم نيست چرا كه جوراب‌هايي راهي بازار شده‌اند كه به نوعي از آسيب ديدن پا جلوگيري مي‌كنند و عملكرد دوندگان را بهبود مي‌بخشند. 
Sensoria ساخته شده توسط شركت Heapsylon يكي از همين جوراب‌ها به شمار مي‌آيد. سنسورهايي كه داخل بافت اين جوراب‌ها تعبيه شده فشار وارد شده بر قسمت‌هاي مختلف پا را مشخص كرده و زماني كه دونده به شيوه‌اي مي‌دود كه ممكن است به پاي خود آسيب برساند، اين جوراب‌ها به وي هشدار مي‌دهند. 
سنسورهاي تعبيه شده در اين جوراب‌ها در حقيقت به مچ‌بندي الكترونيكي متصل هستند و از اين طريق اطلاعات را به گوشي هوشمند شخص دونده ارسال مي‌كنند. غير از اين امتياز بايد گفت اين جوراب‌ها تعداد قدم‌هاي شخص را ثبت كرده،ميزان سرعت و كالري مصرف شده را دقيق محاسبه مي‌كنند. گفتني است از اين جوراب‌هاي قابل شست‌و‌شو به عنوان مربي مجازي هم نام برده مي‌شود اما با اين حال هر ورزشكاري نمي‌‌تواند يكي از اين مربي‌هاي مجازي داشته باشد چرا كه قيمت بالاي اين جوراب‌ها به نوعي خريد آن را سخت كرده است. 
 
سگ‌هاي مهربان سخنگو مي‌شوند 
حتماً بسياري از شما سگ‌هاي انيميشن UP را به خاطر مي‌آوريد كه مي‌توانستند از طريق قلاده‌هايشان با انسان‌ها سخن بگويند! 
يك گروه تحقيقاتي در مركز تكنولوژي جورجيا(FIDO)‌، موفق به ساخت وسيله‌اي شده است كه از طريق آن، انسان‌ها مي‌توانند مفهوم رفتار سگ‌هاي ياور را بهتر متوجه شوند. اين دستگاه متشكل از 4 سنسور است كه متناسب با رفتار سگ‌ها از جمله گاز گرفتن،جنب و جوش و حالت‌هاي بيني 
فعال مي‌شوند. 
اين دستگاه مي‌تواند توسط سگ‌هاي بمب ياب،زنده ياب،سگ‌هاي ياور نابينايان و... پوشيده شود و ا
اين طريق صاحبان اين حيوانات به راحتي مي‌توانند بسيار پيشرفته‌تر با حيواناتشان ارتباط برقرار كنند. گفتني است تنها نكته منفي كه در اين تكنولوژي به چشم مي‌خورد عمر كوتاه باتري آن است البته بايد به اين نكته توجه داشت كه سرعت پيشرفت صنعت باتري‌سازي به نوعي از سرعت پيشرفت گجت‌ها بسيار كمتر است به همين علت اين مشكل يعني همان كوتاه بودن عمر باتري دربيشتر دستگاه‌ها همواره 
وجود دارد. 
٭٭٭ 
به هرحال توجه به اين نكته بسيار ضروري است كه انسانها چندين قرن از تكنولوژي‌هاي پوشيدني استفاده مي‌كردند مانند قطب نماهاي زنجيردار يا ساعت‌هاي جيبي، اما رقابت در اين حيطه از تكنولوژي به نوعي تازه شروع شده است و مطمئناً تا سال های آينده پيشرفت‌هاي بسياري را در اين حيطه شاهد خواهيم بود. در حقيقت نمونه‌هاي ذكر شده فقط چند مورد برجسته از تكنولوژي‌هاي پوشيدني به شمار مي‌آيند چرا كه دنياي ديجيتال آنقدر فراگير است كه جزء جزء بدن انسان را درگير كرده. وسائل كوچك و فراوان ديگري نيز در حوزه تكنولوژي وجود دارد كه اشاره به تمام آن‌ها غير‌ممكن است. مثلاً دستگاه‌هاي پليرموسيقي كه آهنگي متناسب با ضربان قلب انسان را پخش مي‌كند يا ژاكت‌هايي كه رنگشان مطابق احساسات فرد تغيير مي‌كند و زمان آرامش فرد، آبي رنگ و زمان عصبانيت قرمز مي‌شود يا كفش‌هاي جاروبرقي كه همزمان با راه رفتن فرد زمين را تميز مي‌كنند و صدها مورد ديگر كه همه آن‌ها نشان دهنده اين حقيقت است كه رقابت در بخش تكنولوژي‌هاي پوشيدني آغاز شده است.

خروجی سایت