ذخیره اطلاعات همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران، سازمان‌ها و شرکت‌ها بوده است. درست به همین دلیل است که صنعت ابزارها، تجهیزات و سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی در این سال‌ها حسابی رونق گرفته است. در این میان، اما حافظه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی و برای کاربران مبتدی شاخه‌ای پر رونق از این بازار است که در یکسال اخیر رشد قابل توجهی را هم تجربه کرده است. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC این موضوع را تایید می‌کند.
بر اساس این گزارش جدید، بازار جهانی حافظه‌های ذخیره‌سازی شخصی و برای کاربران مبتدی در سال 2013 رشد چشمگیری داشته و رشد سالانه 6/13 درصدی را نسبت به سال 2012 تجربه کرده است. این آمار نشان می‌دهند که میزان صادرات جهانی این حافظه‌های ذخیره‌سازی در سال 2013 به 2/75 میلیون دستگاه رسیده است. به این ترتیب درآمد جهانی بازار حافظه‌های ذخیره‌سازی شخصی و ویژه کاربران مبتدی در سال 2013 درآمد 7/6 میلیارد دلاری داشته که این رقم در مقایسه با درآمد این بازار در سال 2012، رشد 2/6 درصدی را به ثبت رسانده است. گزارش اخیر IDC در این زمینه نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی این بازار در فصل چهارم سال 2013 روند رشد نسبتا کندی داشته است و با کاهش 2/4 درصدی نسبت به فصل چهارم سال 2012 به 4/20 میلیون دستگاه رسیده است. با این اوصاف است که درآمد جهانی این بازار در فصل چهارم سال 2013 با کاهش 3/10 درصدی نسبت به فصل چهارم سال 2012 به 8/1 میلیارد دلار رسیده است.  «لیز کونر» یکی از تحلیلگران و کارشناسان موسسه IDC در این زمینه می‌گوید: «بازار جهانی حافظه‌های ذخیره‌سازی شخصی و ویژه کاربران مبتدی هر چند، روزهای پایانی سال را به سختی پشت سر گذاشت و نتوانست رونق چشمگیری در نیمه دوم سال 2012 را تجربه کند، اما با این حال روند کلی رشد را برای خودش به ثبت رساند. در سال 2012 و به‌خصوص فصل چهارم آن این بازار رشد بسیار خوبی را تجربه کرد و در واقع بعد از بحران سیل تایلند که تاثیر ناخوشایند و عمیقی بر این بازار گذاشته بود، توانست روند بهبود و بازیابی خود را کامل کند. در فصل چهارم سال 2013 هم اگرچه این بازار شاهد رکود نسبی بود، اما در نهایت برای کل سال این بازار رشد قابل قبولی را به ثبت رساند. در حقیقت ما انتظار داریم روند رشد این بازار همچنان ادامه داشته و به دنبال افزایش تقاضا در بخش‌های آموزشی، شیوه‌های بازاریابی جدید و موثر شرکت‌های تولیدکننده، افزایش سرعت روند تولید، کیفیت بالاتر محصولات، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی و سرعت انتقال اطلاعات، تقاضا برای این محصولات افزایش قابل توجهی هم پیدا کند.»
تولیدکنندگان محصولات هارد دیسک درایوها همچنان به افزایش سهم خود از بازار حافظه‌های ذخیره‌سازی شخصی و ویژه کاربران مبتدی ادامه می‌دهند. این تولیدکنندگان با رشد 46/18 درصدی نسبت به سال 2012، توانستند در سال 2013 سهم 1/61 درصدی از بازار جهانی حافظه‌های ذخیره‌سازی شخصی و ویژه کاربران مبتدی را در اختیار بگیرند. البته هارد دیسک درایوها در بازار حافظه‌های ذخیره‌سازی ویژه کاربران مبتدی طرفداران بیشتری داشته و حاکمیت بازار را در دست دارند. این در حالی است که محصولات ذخیره‌سازی غیرهارددیسک‌درایوها در سال 2013 سهم 6/26 درصدی از بازار را به خودشان اختصاص داده‌اند. 
اتفاقات برجسته بازار
بازار حافظه‌های ذخیره‌سازی ویژه کاربران مبتدی، با رشد سالانه 8/6 درصدی روند خوبی را پشت سر گذاشته و انتظار می‌رود این روند ادامه پیدا کند. بازار هارد‌درایوهای 5/3 اینچی کاهش سالانه 8/18 درصدی را نسبت به سال 2012 تجربه کرده، درحالی‌که بازار هارد درایوهای 5/2 اینچی با رشد سالانه 8/0 درصدی روند نسبتا ثابتی داشته است. هارد درایوهای 5/3 اینچی همچنان در مقابل هارد درایوهای قابل حمل‌5/2 اینچی بازار را از دست می‌دهند، تا جایی که این هارد درایوهای بزرگ‌تر 9/3 درصد از سهم بازار خود را به انواع کوچک‌تر خود واگذار کرده‌اند. کاربران اما به‌طور کلی به خرید هارد درایوهایی با ظرفیت بالاتر تمایل داشته و به همین دلیل هم هاردهای 5/3 اینچی با ظرفیت دو ترابایتی سهم 3/48 درصدی از کل صادرات فصل چهارم سال 2013 را به خودشان اختصاص داده‌اند. در مقابل اما هاردهای 5/2 اینچی با ظرفیت یک ترابایتی بازار داغ‌تری داشته و سهم بازار 2/58 درصدی دارند. درباره رابط کاربری هم همچنان پورت‌های USB محبوب‌ترین رابط کاربری در حافظه‌های ذخیره‌سازی هستند و 3/93 درصد از این بازار را در اختیار دارند. پورت اترنت اما معمولا انتخابی برای کاربران تازه کار است و به همین دلیل 1/95 درصد از بازار را در اختیار دارد. پورت تاندربولت هم با رشد سالانه 8/282 درصدی به تدریج سهم بیشتری از بازار را به خودش اختصاص می‌دهد.

خروجی سایت