در سال‌های اخیر، تماشای ویدئوهای زنده از گیمرهایی که به انجام بازی‌های ویدئویی مختلف مشغول هستند به یک پدیده گسترده و البته هیجان‌انگیز تبدیل شده است. در حال حاضر Twich به ابزاری کاربردی در زمینه پخش آنلاین گیم‌پلی بازی‌های ویدئویی تبدیل شده و یوتوب نیز به‌کارگیری قابلیت‌های پخش زنده بازی‌های ویدئویی را در ابعاد گسترده در دستورکار قرارداده است. درنظر داشته باشید که برای استفاده از قابلیت‌های اینچنینی، به رایانه‌های سطح بالا ویژه اجرای بازی‌های ویدئویی و یا کنسول‌های ویژه‌ نیاز نخواهید داشت و حتی با دستگاه اندرویدی خود نیز می‌توانید پخش زنده بازی‌های ویدئویی را از طریق برنامه‌هایی مانند YouTube Gaming و Mobcrush یا حتی به‌کارگیری شبیه‌سازهای اندرویدی روی رایانه خود امکان‌پذیر سازید. در این راستا تنها به ارتباط اینترنتی با سرعت خوب، کمی صبر و حوصله و البته کمی مهارت نیاز خواهید داشت.

استریم چیست؟

استریم یا پخش آنلاین در واقع به ‌اشتراک‌گذاشتن ویدئوهای کاربران در مواردی است که اجرای بازی‌های ویدئویی به‌ویژه نمونه‌های آنلاین و یا عناوینی که به سطح مهارتی خاص و منحصر به فرد نیاز دارند مدنظر است. شاید در نگاه اول جالب توجه نباشد اما عوامل جذاب و مشوق‌های موجود کاربران را به تجربه این پدیده جدید متمایل ساخته است. به عنوان مثال، مشاهده مرحله‌ای از بازی که شما آرزوی رسیدن به آن را دارید، تمام کردن بازی در کم‌ترین زمان ممکن یا حتی جمع‌آوری تمام امتیازها و آیتم‌های تشویقی در بازی‌ می‌تواند دلیلی برای ترغیب شما به استفاده از این راهکار باشد. در نهایت، با مشاهده گیم‌پلی یک بازی نیز می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا این عنوان، مجموعه‌ای مناسب برای قر

ارگرفتن در لیست خرید شما خواهد بود یا خیر؟!

المان‌های اجتماعی موجود در این راهکار نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند زیرا بازدیدهای انجام شده و در نهایت گفتگوهای شکل گرفته در پیرامون ویدئوی منتشر شده، ایجاد یک اجتماع کوچک در پرتو استریم بازی را به همراه خواهد داشت. در حالت ایده‌آل باید از دوربین و میکروفون برای به اشتراک‌گذاشتن تجربه خود استفاده کنید و در برخی موارد باید آنچه در جریان بازی در حال وقوع است را به زبان ساده توضیح دهید. پاسخ دادن به پرسش‌های کاربران دیگر و یا حتی برنامه‌ریزی هدفمندتر برای تبلیغ حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند مدنظر قرارگیرد.

بهترین گزینه برای استریم مستقیم بازی‌های ویدئویی از روی دستگاه‌های اندرویدی، YouTube Gaming است. این نرم‌افزار ویژه پخش بازی‌های ویدئویی که از سوی غول دنیای چندرسانه‌ای عرضه شده را می‌توانید از پلی‌استور گوگل دریافت کنید. یوتوب منزلگاهی است برای هرآنچه که به ویدئو و محتویات چندرسانه‌ای مربوط است و خدمات استریم این شبکه اجتماعی، از رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی تا دستگاه‌های الکترونیکی همراه، طیف وسیعی از محصولات را پوشش می‌دهد. درنظر داشته باشید که به منظور استفاده از قابلیت استریم یوتوب روی گوشی‌های اندرویدی، به اندروید 5.0، یا نسخه‌های جدیدتر این سیستم‌عامل نیاز خواهید داشت.

با نصب نرم‌افزار یادشده روی دستگاه اندرویدی خود، کافی است پس از اجرای برنامه، فلش رو به بالا با امواجی شبیه به علامت وای‌فای که در قسمت بالا، سمت راست رابط کاربری برنامه قرارگرفته را لمس کرده و گزینه Stream یا Record را انتخاب کنید. به‌عنوان مثال با انتخاب گزینه استریم برای پخش آنلاین محتویات، انتخاب از میان دو کیفیت تصویر 720p (HD) و 480p (SD) پیش روی شما خواهد بود. در صفحه بعدی، بازی مورد نظر خود را انتخاب و نامی برای کانال خود درنظر بگیرید. علاوه بر این می‌توانید لینک استریم را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید.

با شروع فرایند استریم، هرآنچه روی صفحه باشد ضبط خواهد شد از همین رو اطمینان حاصل کنید که هشدارهای متنی را برای مخفی ماندن پیام‌های خصوصی خود، غیرفعال کرده‌اید. دوربین جلوی گوشی فرایند ضبط را آغاز خواهد کرد و با لمس صفحه می‌توانید به گزینه‌های کنترلی به‌منظور اضافه کردن فیلترهای تصویری، وارد کردن متن، مشاهده تعداد بازدیدکنندگان، تنظیم کیفیت پخش و متوقف کردن فرایند استریم ویدئو دسترسی داشته باشید.

با اتمام ضبط، این پخش زنده به صورت ویدئویی در یوتوب ذخیره شده تا پیش روی آیندگان قرارگیرد. با این وجود، امکان حذف ویدئو در صورت تمایل شما نیز وجود خواهد داشت. YouTube Gaming راهکاری سرراست و آسان را برای استریم مستقیم از دستگاه‌های اندرویدی فراهم کرده و شبکه اجتماعی یوتوب را در قالب حضور طیف وسیعی از مشتاقان بازی‌های ویدئویی، پیش روی شما قرار خواهد داد.

اگر به دنبال استفاده از راهکاری متمرکز‌تر در مقایسه با یوتوب هستید، Mobcrush که به تازگی برای دستگاه‌های اندرویدی عرضه شده مجموعه‌ای با تمرکز کامل روی بازی‌های ویدئویی را پیش روی شما قرار می‌دهد. Mobcrush رابط کاربری متفاوتی در مقایسه با YouTube Gaming داشته اما پیاده‌سازی تنظیمات در آن به‌سادگی انجام‌پذیر خواهد بود. به‌منظور آغاز فرایند پخش آنلاین ویدئو کافی است انگشت خود را روی صفحه رابط کاربری از چپ به راست کشیده و گزینه Broadcast را لمس کرده و در نهایت Start Now را انتخاب کنید. در اینجا عنوان بازی را وارد کرده و توضیحی برای کانال خود درنظر بگیرید. با انتخاب بیت‌ریت مورد نظر، فرایند استریم به سرعت آغاز خواهد شد.

در اینجا نیز فرایند ضبط هرآنچه روی صفحه گوشی مشاهده می‌کنید آغاز خواهد شد و البته به‌منظور استفاده از این نرم‌افزار به نسخه 5.0 اندروید و یا نسخه‌های جدیدتر نیاز خواهید داشت. Mobcrush آیکون کوچک M را به جای تصویر شما روی صفحه گوشی نشان خواهد داد. با لمس این آیکون، امکان دسترسی به تنظیمات مختلف شامل گزینه‌های تغییر مشخصه‌های ویدئویی و یا آغاز گفتگو وجود خواهد داشت. در نظر داشته باشید که Mobcrush از طیف کاربری محدودتری در مقایسه با شبکه اجتماعی یوتیوب برخوردار است.

علاوه بر این دو راهکار، امکان استفاده از نرم‌افزار رسمی Twitch که البته فاقد قابلیت استریم مستقیم گیم‌پلی از دستگاه‌های اندرویدی است و یا استفاده از شبیه‌ساز‌های محیط اندروید نظیر BlueStacks  با قابلیت اجرا روی رایانه‌های شخصی نیز وجود دارد.

خروجی سایت