در حالی که بازار دستگاه‌های دیجیتال هوشمند مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند به سرعت در حال رشد و رونق است، بازار انواع کامپیوترهای شخصی هم در این سال‌های اخیر روند رکود را در پیش گرفته است. با این حال اما ورود سیستم عامل ویندوز 8 شرکت مایکروسافت با رابط کاربری لمسی و متفاوت خودش جان دوباره‌ای به بازار کامپیوترهای شخصی داده و به این ترتیب بازار جدیدی برای نوت بوک‌هایی با نمایشگر لمسی ایجاد شده است.

با این اوصاف است که بازار پنل‌های نمایشگرهای لمسی ویژه نوت بوک‌ها در فصل‌های گذشته روند رو به رشدی را تجربه کرده است.

 البته این بازار در فصل گذشته یعنی فصل دوم سال 2013 کاهش نسبتا کمی را هم داشته است. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی پنل‌های نمایشگر لمسی ویژه نوت بوک‌ها در فصل دوم امسال به 4/4 میلیون دستگاه رسیده است که نسبت به صادرات 6/4 میلیون دستگاه این محصولات در فصل اول امسال، کاهش 9/4 درصدی داشته است. تا پیش از فصل دوم امسال، میزان صادرات جهانی این پنل‌های لمسی در فصل اول سال 2013 رشد 52 درصدی، در فصل چهارم سال 2012 رشد حدود 300 درصدی و در فصل سوم سال 2012 رشد 222 درصدی را برای خود به ثبت رسانده بود.
صرف‌نظر از کاهش نسبی در فصل دوم امسال، انتظار می‌رود این بازار جدید برای نوت بوک‌های لمسی همچنان به روند رشد سریع خود ادامه داده و میزان صادرات جهانی پنل‌های نمایشگر لمسی برای نوت بوک‌ها در نیمه اول سال 2013 تا 9/8 میلیون دستگاه برسد. 
این در حالی است که میزان صادرات جهانی این محصولات در نیمه اول سال 2012 تنها برابر 53 هزار دستگاه بوده است.
«دوکی وایی» یکی از کارشناسان iSuppli در این مورد می‌گوید: «بازار نوت بوک‌های لمسی در فصل دوم امسال شاهد کاهش نسبی بود که این نشان‌دهنده شرایط نامساعد کل بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در این فصل بوده است.
 از طرفی روند رشد این بازار به شدت تحت تاثیر مدل‌های جدیدی است که شرکت‌های تولیدکننده قرار است در نیمه دوم سال 2013 به بازار معرفی کنند. 
خبر خوب برای این بازار آن است که انتظار می‌رود روند رشد بازار پنل‌های لمسی ویژه نوت بوک‌ها در نیمه دوم سال جاری میلادی دوباره از سر گرفته شود، و در نهایت در فصل تعطیلات که زمان اوج خرید در اغلب بازارهای جهانی است، رونق قابل توجهی بگیرد.
در نهایت گزارش جدید iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی تمام انواع کامپیوترهای شخصی قابل حمل شامل نوت بوک‌های معمولی و لمسی در فاصله ماه‌های آوریل تا ژوئن رشد 1/5 درصدی را در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته میلادی به ثبت رسانده است. 
همچنین با وجود کاهش صادرات دستگاهی در فصل دوم امسال، بازار نوت بوک‌های لمسی در این فصل در مقیاس یک عامل دیگر شاهد رشد بوده است؛ میزان صادرات جهانی پنل‌های لمسی ویژه نوت بوک‌ها از نظر اینچ مربع تا 4/3 درصد در فصل دوم امسال نسبت به فصل اول رشد داشته است.
 این موضوع نشان می‌دهد که کاربران و خریداران به خرید نوت‌بوک‌های لمسی با نمایشگرهای بزرگ‌تر تمایل و علاقه دارند.
تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که نوت‌بوک‌های لمسی با نمایشگر 6/11 اینچی یا کوچک‌تر سهم 8/36 درصدی از کل صادرات این پنل‌های لمسی ویژه در فصل دوم امسال را در اختیار دارند که این سهم نسبت به سهم 7/52 درصدی فصل اول امسال کاهش نسبتا کمی پیدا کرده است.
 با این حال اما میزان نوت‌بوک‌های لمسی با نمایشگرهای 3/13 اینچی، 14 اینچی و 6/15 اینچی که بیشترین طرفداران را دارند، سهم 1/57 درصدی از صادرات انواع پنل‌های لمسی نوت‌بوک در فصل دوم را به خودشان اختصاص داده‌اند. این در حالی است که سهم بازار این سایز پنل‌های پرطرفدار در فصل اول امسال برابر 1/40 درصد بوده است.
از طرفی قیمت پنل‌های لمسی ویژه نوت بوک‌ها به طرز چشمگیری کاهش داشته که این به دلیل افزایش رقابت در بازار این محصولات بوده است. بر اساس این گزارش متوسط قیمت فروش پنل‌های لمسی ویژه لپ‌تاپ‌ها تا بیش از 10 درصد کاهش یافته است.
 این در حالی است که میزان تقاضا برای خرید پنل‌های لمسی با اندازه بزرگ‌تر هم رو‌به افزایش است. البته بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که تمایل شرکت‌های تولیدکننده به استفاده از تکنولوژی‌های ارزان‌قیمت در ساخت پنل‌های لمسی هم باعث کاهش قابل توجه قیمت این پنل‌ها شده است. 
آخرین آمار منتشر شده از سوی iSuppli نشان می‌دهد که کامپیوترهای شخصی قابل حمل تاشو در فصل دوم سال جاری میلادی سهم 75 درصدی از کل بازار نوت بوک‌های لمسی را در اختیار داشته‌اند که این میزان بالاتر از سهم 58 درصدی این کامپیوترهای شخصی در فصل دوم سال 2012 بوده است.
 با این حال سهم بازار برای نوت‌بوک‌های لمسی با نمایشگر جدا‌شدنی از 7/23 درصد در فصل دوم سال 2012 به 5/11 درصد در فصل دوم امسال کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب گویا خریداران به خرید نوت‌بوک‌های لمسی تاشو تمایل بیشتری دارند، تا خرید نوت بوک‌های لمسی با نمایشگر جدا شدنی.

خروجی سایت